پرش به محتوا
جامعه تعلیمات اسلامی
مقالات علمی
هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی - مقاله های علمی
ورود
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ه.ش.
ناوش
مقاله های علمی
مقاله های کاربردی
فهرست موضوعات مقالات علمی
آموزشی-پژوهشی
یادگیری
یاددهی
برنامه درسی
مبلمان آموزشی
ارزشیابی
فن آوری
آموزش معلمان
پژوهشی
فرهنگی-تربیتی
مهارت
مدیریت نفس
مدیریت تن
مدیریت زمان
تفکر خلاق
مهارتهای ارتباطی
مهارتهای ویِژه
مهارتهای عمومی
بینش
بینش اسلامی
بینش اجتماعی
بینش سیاسی
ادب
ادب در پیشگاه خداوند
ادب در پیشگاه خلق خدا
اجرایی-مدیریتی
موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی
طراحی برنامه عمل
مستندسازی تجارب ناب و نوآوری ها
درس پژوهی
بیشترین مقالات مشاهده شده
«برگشت
هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
عنوان نشریه: پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیستم، دوره جدید، شماره 16 ، پاییز 1391
عنوان مقاله:
هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
نویسندگان:
فاطمه اردبیلی, سعید بهشتی
چکیده
برای بررسی «هویت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» بر مبنای فلسفه اسلامی ناگزیر از بررسی هویت فلسفی و نیز اسلامی این مفهوم هستیم. در این مقاله به بررسی وجه نخست با عنوان «هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» می پردازیم. بدین منظور نخست «هویت فلسفی فلسفه اسلامی» بررسی شده است و ذیل دو عنوان «نسبت فلسفه اسلامی با فلسفه یونانی (از حیث فلسفه بودن)» و نیز «نسبت فلسفه اسلامی با کلام» مشخص شده که فلسفه اسلامی دارای هویت فلسفی مستقل، معتبر و موجهی است.
در بخش دوم «هویت فلسفی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی» بررسی شده است. نخست با مرور پیشینه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی اعم، ذیل مباحث رئوس ثمانیه، حکمت عملی و مبادی علوم در فلسفه اسلامی ملاحظه شد که فلسفه اسلامی نه تنها امکان و ظرفیت ماهوی بازتولید فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را داراست، بلکه به آن در معنای اعمّش تحققّ نیز بخشیده است. در گفتار واپسین نیز با بررسی این مفهوم از حیث چیستی فلسفه و نیز متعلق فلسفه به تبیین هویت فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی اخص پرداخته شده است.
کلمات کلیدی
فلسفه و فلسفه اسلامی؛ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی؛ رابطه فلسفه و کلام؛ دیدگاه های مختلف در تعریف فلسفه و کلام
لینک مقاله
370 مشاهده
جدیدترین مقالات علمی درج شده
عنوان
تاریخ انتشار
ebtedayi1
test
11/22/16
تست
11/22/16
آسيب هاي تربيت ديني كودكان مقطع پيش دبستاني از نظر متخصصان علوم تربيتي، روان شناسي، علوم ديني، ادبيات كودك و مربيان پيش دبستاني
2/24/15
نظريه پردازش، پذيرش و پرورش دين: رويكردي نرم براي انتقال فرهنگ ايثار و شهادت
2/24/15
توصيف و تبيين الگوهاي نظري تربيت اسلامي
2/24/15
پوپر و بازانديشي در فرايند يادگيري
2/24/15
جايگاه عقل و عاطفه در تربيت اخلاقي
2/24/15
ارزشيابي توسعه سوادآموزي در كشورهاي مسلمان
2/24/15
نهاد آموزشي مکتب در قيروان (قرن سوم) به روايت محمد بن سحنون
2/24/15
نمایش 1 تا 10 از 233 نتیجه.
تعداد قلم در صفحه 10
صفحه
(تغییر مقدار این فیلد باعث بارگذاری مجدد صفحه خواهد شد.)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
از 24
اول
قبلی
بعدی
آخرین