نهاد آموزشي مکتب در قيروان (قرن سوم) به روايت محمد بن سحنون
چکیده:
مشاهده متن اين جستار بنيادي - تاريخي، با روش توصيفي- تحليلي به واکاوش مطالب کتاب آداب المعلمين پرداخته و معلوم داشته است در آن دوره و ديار، مکتب چه جايگاه آموزشي داشته و چگونه اداره مي شده است و فضاي آموزشي- تربيتي حاکم بر آن چه گونه بوده است و روح حاکم بر تعاملات عناصر انساني آن با يکديگر چه صبغه اي داشته است: فقهي، اخلاقي، يا عرفي. هم چنين از رهگذر اين بازکاوي به شماري از مولفه هاي مهم فعاليت آموزشي مکتب يعني اهداف، اصول، برنامه و مواد آموزشي، اشارت رفته و نشان داده شده است که مکتب چگونه اداره مي شده و رفتار معلمان با شاگردان چگونه بوده و شاگردان و معلمان چه حقوق و تکاليفي داشته اند و معايب معلمان مکتب و رويکردشان به تنبيه شاگردان چه بوده است.