بیشترین مقالات مشاهده شده
شناسايي مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي و ارائه راهکارهايي براي رفع آن
|
نویسندگان: حيدري فائزه*, احمدي غلامعلي |
* دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، تهران ايران |
چکیده: هدف پژوهش حاضر «شناسايي مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي از نظر کارشناسان و مديران برنامه ريزي درسي وزارت آموزش و پرورش» بوده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه کارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي نظري و فني حرفه اي (90 نفر) و مديران دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي (27نفر) بود. به دليل محدود بودن جامعه آماري نمونه گيري انجام نشد و کل جامعه به روش سرشماري مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه ساختار يافته بود. پرسشنامه شامل بررسي نظرات کارشناسان در مورد مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي و راهکارهاي رفع اين مشکلات مي شد. مصاحبه ساختار يافته جهت سنجش نظر مديران به کار گرفته شد. روايي صوري و محتوايي پرسشنامه توسط 7 نفر از استادان برنامه ريزي درسي و 5 نفر ازکارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي مورد تاييد قرار گرفت. براي اندازه گيري پايايي پرسشنامه از آلفاي کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر a=0.88به دست آمد. براي تجزيه و تحليل سوالات پژوهش، آمار توصيفي، و آزمونT مستقل براي مقايسه ميانگين کسب شده توسط کارشناسان نظري و فني ـ حرفه اي مورد استفاده قرار گرفت. مديران و کارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي مهمترين مشکلات و موانع فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي را عدم انجام نيازسنجي، نداشتن مدارس تجربي، طولاني بودن فرايند ارزشيابي، عدم وجود استانداردهاي ارزشيابي، عدم حضور متخصصان ارزشيابي و برنامه ريزي در ترکيب شوراي برنامه ريزي، تاثير کنکور سراسري بر اجراي آزمايشي برنامه هاي دوره متوسطه، ناهماهنگي ميان نتايج ارزشيابي پاياني و تغيير برنامه ها و به کار نگرفتن نتايج ارزشيابي هاي انجام شده توسط افراد خارج از دفتر تاليف مي دانند. |
كليد واژه: ارزشيابي، برنامه هاي درسي، کارشناسان، مديران، گروه هاي برنامه ريزي درسي |
جدیدترین مقالات علمی درج شده
عنوان | تاریخ انتشار | |
---|---|---|
ebtedayi1 | ||
بنر | ||
test | 11/22/16 | |
تست | 11/22/16 | |
آسيب هاي تربيت ديني كودكان مقطع پيش دبستاني از نظر متخصصان علوم تربيتي، روان شناسي، علوم ديني، ادبيات كودك و مربيان پيش دبستاني | 2/24/15 | |
نظريه پردازش، پذيرش و پرورش دين: رويكردي نرم براي انتقال فرهنگ ايثار و شهادت | 2/24/15 | |
توصيف و تبيين الگوهاي نظري تربيت اسلامي | 2/24/15 | |
پوپر و بازانديشي در فرايند يادگيري | 2/24/15 | |
جايگاه عقل و عاطفه در تربيت اخلاقي | 2/24/15 | |
ارزشيابي توسعه سوادآموزي در كشورهاي مسلمان | 2/24/15 |