بیشترین مقالات مشاهده شده
رابطه خود کارآمدي با اثربخشي رهبري در بين مديران دبيرستان هاي استان گيلان
عنوان نشریه: رهيافتي نو در مديريت آموزشي : زمستان 1391 , دوره 3 , شماره 4 (پياپي 12) ; از صفحه 35 تا صفحه 47 |
عنوان مقاله: رابطه خود کارآمدي با اثربخشي رهبري در بين مديران دبيرستان هاي استان گيلان |
نویسندگان: شيربگي ناصر*, عزيزي نعمت اله, امجدزبردست محمد, نصرتي سرايدشتي رقيه |
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه كردستان |
:چکیده اين پژوهش، با هدف بررسي رابطه خود - کارآمدي با اثربخشي رهبري در بين مديران مدارس استان گيلان در سال تحصيلي 89 - 1388 انجام گرفته است. روش انجام پژوهش، توصيفي - پيمايشي از نوع همبستگي و جامعه آماري، شامل تمامي مديران و دبيران مدارس دولتي متوسطه استان گيلان بوده است. نمونه انتخاب شده در برگيرنده تعداد 230 نفر مدير و 690 نفر دبير بود که با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي متناسب با حجم انتخاب شد. ابزار اندازه گيري دو پرسشنامه محقق ساخته شامل 49 پرسشي خود - کارآمدي و 48 پرسشي اثربخشي رهبري بود. با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ، پايايي 0.87 براي پرسشنامه خود - کارآمدي و 0.86 براي پرسشنامه اثربخشي رهبري به دست آمد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از روش هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون، آزمون t، تحليل واريانس و رگرسيون چند متغيره سلسله مراتبي استفاده شده است. نتايج نشان داد که، همبستگي معناداري بين خود - کارآمدي مديران متوسطه استان گيلان و اثربخشي رهبري وجود دارد. نتايج نشان داد که، از لحاظ جنسيت تفاوت معناداري بين خود - کارآمدي مديران وجود ندارد. اما سابقه مديريت باعث تفاوت معناداري بين ميانگين ها گرديد. به علاوه، نتايج نشان داد در خصوص اثربخشي مديران با توجه به جنسيت و سابقه مديريت نيز تفاوت معناداري وجود ندارد. هم چنين نتايج پژوهش حاکي از آن بود که تفاوت معناداري بين مقدار خود - کارآمدي مديران و رشته تحصيلي و منطقه محل خدمت وجود دارد. |
كليد واژه: مديران مدارس، خود - کارآمدي، اثربخشي رهبري، دوره متوسطه |
جدیدترین مقالات علمی درج شده
عنوان | تاریخ انتشار | |
---|---|---|
ebtedayi1 | ||
بنر | ||
test | 11/22/16 | |
تست | 11/22/16 | |
آسيب هاي تربيت ديني كودكان مقطع پيش دبستاني از نظر متخصصان علوم تربيتي، روان شناسي، علوم ديني، ادبيات كودك و مربيان پيش دبستاني | 2/24/15 | |
نظريه پردازش، پذيرش و پرورش دين: رويكردي نرم براي انتقال فرهنگ ايثار و شهادت | 2/24/15 | |
توصيف و تبيين الگوهاي نظري تربيت اسلامي | 2/24/15 | |
پوپر و بازانديشي در فرايند يادگيري | 2/24/15 | |
جايگاه عقل و عاطفه در تربيت اخلاقي | 2/24/15 | |
ارزشيابي توسعه سوادآموزي در كشورهاي مسلمان | 2/24/15 |