فهرست موضوعات مقالات علمی فهرست موضوعات مقالات علمی

موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی

بیشترین مقالات مشاهده شده بیشترین مقالات مشاهده شده

«برگشت

ذهنيت فلسفي مديران مدارس متوسطه آمل در ارتباط با روحيه دبيران در پذيرش الگوي مديريت آموزش علوم

عنوان نشریه:   رهيافتي نو در مديريت آموزشي :   بهار 1393 , دوره  5 , شماره  1 (پياپي 17) ; از صفحه 1 تا صفحه 19 .
عنوان مقاله:  ذهنيت فلسفي مديران مدارس متوسطه آمل در ارتباط با روحيه دبيران در پذيرش الگوي مديريت آموزش علوم
نویسندگان:  بهرنگي محمدرضا*, نوه ابراهيم عبدالرحيم, يوسف زاده اندواري رضا
* دانشگاه خوارزمي
چکیده: 

اين پژوهش، با هدف «بررسي رابطه ذهنيت فلسفي مديران مدارس با روحيه دبيران در مدارس متوسطه پسرانه آمل براي پذيرش الگوي مديريت آموزش علوم» به روش توصيفي-همبستگي در سال تحصيلي 92-91 صورت گرفته است. در واقع هدف اصلي بررسي اهميت الگوي مديريت آموزش علوم با توجه به بعد پذيرش آن توسط دبيران و اهميت داشتن ذهنيت فلسفي مديران براي حمايت و ايجاد اين روحيه پذيرش است. جامعه آماري پژوهش 850 نفر از معلمان و 86 مدير آموزش و پرورش شهر آمل بوده، که تعداد 270 معلم و 60 مدير بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند (936). ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل پرسشنامه ذهنيت فلسفي رجايي پور و سيف هاشمي (1382) و هم چنين پرسشنامه محقق ساخته روحيه دبيران براي پذيرش الگوي مديريت آموزش علوم مي باشند که پايايي آنها از راه ضريب آلفاي کرونباخ به ترتيب 0.81 و 0.78 بدست آمد. جهت تحليل داده ها از آزمون هاي همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون استفاده گرديد. نتايج آزمون همبستگي پيرسون حاکي از آن است که بين ذهنيت فلسفي مديران با روحيه الگوپذيري دبيران هم چنين بين مولفه هاي جامعيت، تعمق و انعطاف پذيري مديران با روحيه الگوپذيري دبيران رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. سرانجام نتايج تحليل رگرسيون نيز حاکي از آن بود که بعد جامعيت با ضريب بتاي 0.43 سهم معناداري در پيش بيني روحيه الگوپذيري دبيران دارد.

كليد واژه: ذهنيت فلسفي مديران، الگوي مديريت آموزش، روحيه دبيران در پذيرش الگوي مديريت آموزش

لینک مقاله