چکيده فارسي:
براي انتقال هر مفهوم ارزشي مثل ايثار و شهادت، رويكردهاي متفاوتي متصور است. اما معيار درستي يك رويكرد را بايستي در خارج از آن جستجو كرد و آن چارچوبي است كه آن مفهوم، در آن طرح مي شود. پژوهش حاضر، تلاش مي كند تا متناسب با مستندات اعتقادي، سند ملي آموزش و پژوهش هاي روان شناختي، ضمن ارائه تبييني از راهبرد آموزش دين به شيوه انتقال فرهنگ ايثار و شهادت بپردازد. بر اساس اين ديدگاه، رسيدن به مفاهيم عالي تر ديني مثل ايثار و شهادت در گرو طي فرايند اصولي مراحل پردازش، پذيرش و پرورش دين است. در مرحله پردازش، مفاهيم مبنايي دين آموزش داده مي شود و تاكيد بر فهم و درك يادگيرنده است. در مرحله پذيرش، فرد به صورت انتخابي و اختياري در معرض پذيرش پيام كلي (مباني، ضرورت، اهميت و اهداف) دين قرار مي گيرد. در مرحله بعد، نظام آموزشي ضرورت پرورش دستورات الهي در درون فرد (خودسازي) و سپس اقامه دين در سطح جامعه (جهاد) را براي يادگيرنده تبيين مي نمايد. بر اين اساس، به ميزاني كه نظام آموزشي موفق مي شود تا فرد را در طي مراحل ياد شده هدايت نمايد، مفاهيم عالي تر ديني (مثل ايثار، شهادت يا انتظار) گسترش خواهد يافت.