فهرست موضوعات مقالات علمی فهرست موضوعات مقالات علمی

موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی

بیشترین مقالات مشاهده شده بیشترین مقالات مشاهده شده

«برگشت

بررسي ميزان پاسخ گويي کتاب دين و زندگي سال دوم متوسطه به نيازهاي معنوي و رواني دانش آموزان از ديدگاه دبيران ديني و قرآن

عنوان نشریه:   مديريت و برنامه ريزي در نظام هاي آموزشي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  5 , شماره  8 ; از صفحه 61 تا صفحه 77 .
عنوان مقاله:  بررسي ميزان پاسخ گويي کتاب دين و زندگي سال دوم متوسطه به نيازهاي معنوي و رواني دانش آموزان از ديدگاه دبيران ديني و قرآن
نویسندگان:  عبدلي سلطان احمدي جواد*, الهوردي زاده خليل, خيري ابراهيم, سرخوش مهدي
* دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقيقات تهران
چکیده: 

جوابگويي به نيازهاي رواني و معنوي نوجوانان و جوانان از مهم ترين راه هاي رسيدن به بهزيستي رواني و تعالي انساني است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسي ميزان تناسب کتاب دين و زندگي سال دوم متوسطه با نيازهاي رواني و معنوي دانش آموزان از ديدگاه دبيران ديني و قرآن شهر اروميه مي باشد. به همين منظور پژوهشي توصيفي و از نوع پيمايشي در يک جامعه واحد آماري (دبيران درس دين و زندگي) انجام گرديد. جهت گردآوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که به صورت طيف ليکرت تنظيم شده بود استفاده گرديد و تحليل داده ها از طريق آمار توصيفي و استنباطي از قبيل تحليل واريانس، آزمون تعقيبي دانکن و tمستقل انجام پذيرفت. نتايج بدست آمده نشان داد که ميزان پاسخگويي کتاب مذکور در مورد سه نياز اول رواني يعني عزت نفس، تعلق به گروه و استقلال در حد مطلوب، ولي در مورد سه نياز رواني بعدي يعني محبت، ابراز وجود و امنيت و هدف و نظم جويي در حد مطلوب نيست يعني کتاب مذکور به طور معني داري با رفع اين سه نياز فاصله دارد. به طور کلي ميانگين کلي نيازهاي رواني کمتر از حد متوسط است. هم چنين از ديدگاه دبيران، کتاب دين و زندگي سال دوم دبيرستان به نيازهاي معنوي دانش آموزان در حد مناسبي پاسخگو است. نتايج، بينش هاي لازم را در جهت چگونگي انعکاس نيازهاي رواني و معنوي در کتاب هاي مذکور از ديدگاه دبيران ديني و قرآن، توجه به بهره مندي و بازيابي سلامت رواني دانش آموزان از اين طريق و هم چنين توجه عميق به تعالي و رشد اين نيازها فراهم ساخت.

كليد واژه: نوجواني، نيازهاي رواني، نيازهاي معنوي، کتاب دين و زندگي، دوره متوسطه

لینک مقاله