فهرست موضوعات مقالات علمی فهرست موضوعات مقالات علمی

موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی

جدیدترین مقالات علمی درج شده جدیدترین مقالات علمی درج شده

«برگشت

طراحي الگوي برنامه درسي فناوري اطلاعات و ارتباطات و تاثير آن بر عملکرد شناختي، عاطفي و مهارتي دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   بهار و تابستان 1390 , دوره  8, شماره  29-28 ; از صفحه 16 تا صفحه 25 .
عنوان مقاله:  طراحي الگوي برنامه درسي فناوري اطلاعات و ارتباطات و تاثير آن بر عملکرد شناختي، عاطفي و مهارتي دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران
نویسندگان:  غفاري خليل, كاظم پور اسماعيل*, حسيني مهر علي
گروه علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تنکابن

چکیده: 

هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير الگوي برنامه درسي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر عملکرد شناختي، عاطفي و مهارتي دانش آموزان مقطع متوسطه در حوزه فاوا بود. با توجه به ماهيت موضوع، روش اين پژوهش از دو بخش زمينه يابي و شبه آزمايشي از نوع طرح آزمون مقدماتي و نهايي با دو گروه آزمايش و گواه تشکيل شد. جامعه مورد مطالعه شامل کليه دانش آموزان (128934 نفر) و دبيران (12890 نفر) و متخصصان برنامه درسي و فاواي شهر تهران (60 نفر) در سال 1387 بود. حجم نمونه شامل 120 دانش آموز، 120 دبير و 60 متخصص فاوا و برنامه درسي با استفاده از شيوه نمونه گيري چندمرحله اي انتخاب شد. براي جمع آوري داده ها الف) از پرسشنامه 97 سوالي 5 گزينه اي در 10 مولفه مباني فلسفي، اجتماعي، روان شناختي، مفاهيم و اصطلاحات، حوزه دانش، توانش و نگرش، اصول انتخاب و سازماندهي در محتوا، شيوه هاي آموزش و تدريس و شيوه هاي ارزشيابي، ب) آموزش الگوي برنامه درسي فاوا بر روي دانش آموزان استفاده شد. براي تحليل داده ها از آمار توصيفي (فراواني، درصد، ميانگين) و آمار استنباطي (آزمون تحليل واريانس تک عاملي، آزمون تعقيبي توکي و آزمون tگروههاي مستقل) استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که بين ديدگاه دانش آموزان، دبيران و متخصصان در مباني فلسفي، اجتماعي، روان شناختي تفاوت وجود دارد. بين ديدگاه آنان در مفاهيم و اصطلاحات اساسي الگوي برنامه درسي فاوا، در دانش و مهارت اساسي و اصول انتخاب و سازماندهي محتوا تفاوت وجود دارد. بين ديدگاه سه گروه آزمودني در نگرش اساسي، شيوه آموزش و ارزشيابي تفاوت وجود ندارد. سطح مباني، مفاهيم و اصطلاحات، دانش، نگرش و مهارت دانش آموزاني که الگوي برنامه درسي فاوا را آموزش ديده اند به طور معناداري بالاتر است از دانش آموزاني که اين آموزش را دريافت نکرده اند.

كليد واژه: فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، الگوي برنامه درسي، عملکرد شناختي، عاطفي و مهارتي

لینک مقاله