دکتر علی اصغر احمدی - آذر ماه 99 دکتر علی اصغر احمدی - آذر ماه 99

بوم بوم

مدارس ژاپن مدارس ژاپن

مطالب دانش افزایی مطالب دانش افزایی

«برگشت

هدف عملیاتی اول در سند تحول بنیادین (1)

فصل هفتم : هدف های عملياتی و راهكارها

هدفهای عملياتی و راهكارهای ذيل آنها، لزوما از تناظر يك به يك با هدفهای كلان برخوردار نيستند. از اين رو، برخی هدفهای عملياتی و نيز راهكارهای ذيل يك هدف كلان، ممكن است با هدفهای كلان ديگری نيز مرتبط باشند. با توجه به اين گونه ارتباطها، هر راهكار، برای هدفی كه ذيل آن آمده است، جنبه اصلی و برای برخی هدفهای ديگر جنبه مكمل دارند. به هنگام عملياتی كردن احكام اين سند، لازم است در تدوين برنامه های ميان مدت و كوتاه مدت اين گونه پيوستگی ها مورد توجه قرار گيرد.

 

هدف عملیاتی اول : پرورش تربيت يافتگانی که :

* دين اسلام را حق دانسته و آن را به عنوان نظام معيار می شناسند و به آن باور دارند و آگاهانه، آزادانه، شجاعانه و فداكارانه براي تکوين و تعالی اخلاقی خود و دستيابی به مرتبه ای از حيات طيبه و استقرار حكومت عدل جهانی مهدوی از آن تبعيت مي نمايند و به رعايت احكام و مناسك دين و موازين اخلاقی مقيد هستند.

* از دانشهای پايه و عمومی سازگار با نظام معيار اسلامی ، هم چنين از توان تفكر، درک و کشف پديده ها و رويدادها به عنوان آيات الهی و تجلی فاعليت خداوند در خلقت و نيز دانش، بينش و مهارتها و روحيه مواجهه علمی و خلاق با مسائل فردی و خانوادگی و اجتماعی برخوردارند.

* با درك مفاهيم اجتماعی و سياسی و «احترام به قانون » و انديشه ورزی در آنها، شايستگی رويارويی مسئولانه و خردمندانه با تحولات اجتماعی و سياسی را كسب مي كنند و با رعايت وحدت و تفاهم ملی، در دفاع از عزت و اقتدار ملی مي كوشند و با روحيه مسئوليت پذيری و تعالی خواهی و برخوردار از مهارتهای ارتباطی، در حيات خانوادگی و اجتماعي )در سطوح محلی تا جهانی (با رعايت اصول برگرفته از نظام معيار اسلامی، مشارکت مؤثر دارند.

* با درك مفاهيم اقتصادی درچارچوب نظام معيار اسلامی از طريق کار و تلاش و روحيه انقلابی و جهادی، كارآفرينی، قناعت و انضباط مالی، مصرف بهينه و دوری از اسراف و تبذير و با رعايت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با ديگران در فعاليتهای اقتصادی در مقياس خانوادگی، ملی و جهانی مشارکت می نمايند.

* داراي حداقل يك مهارت مفيد براي تأمين معاش حلال باشند به گونه ای كه در صورت جدايی از نظام تعليم و تربيت رسمی در هر مرحله، توانايی تأمين زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشند.

* با درك مفاهيم بهداشت فردی و اجتماعی و مسائل زيست بوم طبيعی و شهری به منزلة امانات الهی، شايستگی حفظ و ارتقای سلامت فردی و بهداشت محيطی را كسب می كنند و با ورزش و تفريحات سالم فردی و گروهی، به نيازهای جسمی و روانی خود و جامعه بر اساس اصول برگرفته از نظام معيار اسلامی، پاسخ ميدهند.

* با قدرشناسی و درک زيباشناسانه آفرينش الهی و مصنوعات هنرمندانه بشری، درك مفاهيم فرهنگی و ميان فرهنگی و بهره گيری از قدرت تخيل، توانمندی های لازم در خلق آثار فرهنگی و هنری را به دست می آورند و برای حفظ و تعالی ميراث فرهنگی، تمدنی و هنری در سطح ملی و جهانی براساس نظام معيار اسلامی می کوشند(هدفهای كلان 1،4، 5، 2 و 8).

تحول کلاس درس 1 تحول کلاس درس 1

تحول کلاس درس 2 تحول کلاس درس 2

تحول کلاس درس 3 تحول کلاس درس 3

تحول کلاس درس 4 تحول کلاس درس 4

s

یافته های جدید در باره ایجاد انگیزه یافته های جدید در باره ایجاد انگیزه