فهرست موضوعات مقالات علمی فهرست موضوعات مقالات علمی

موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی

بیشترین مقالات مشاهده شده بیشترین مقالات مشاهده شده

«برگشت

شناسايي مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي و ارائه راهکارهايي براي رفع آن


عنوان مقاله:شناسايي مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي و ارائه راهکارهايي براي رفع آن

نویسندگان:  حيدري فائزه*, احمدي غلامعلي

دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، تهران ايران

چکیده

هدف پژوهش حاضر «شناسايي مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي از نظر کارشناسان و مديران برنامه ريزي درسي وزارت آموزش و پرورش» بوده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه کارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي نظري و فني حرفه اي (90 نفر) و مديران دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي (27نفر) بود. به دليل محدود بودن جامعه آماري نمونه گيري انجام نشد و کل جامعه به روش سرشماري مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه ساختار يافته بود. پرسشنامه شامل بررسي نظرات کارشناسان در مورد مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي و راهکارهاي رفع اين مشکلات مي شد. مصاحبه ساختار يافته جهت سنجش نظر مديران به کار گرفته شد. روايي صوري و محتوايي پرسشنامه توسط 7 نفر از استادان برنامه ريزي درسي و 5 نفر ازکارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي مورد تاييد قرار گرفت. براي اندازه گيري پايايي پرسشنامه از آلفاي کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر a=0.88به دست آمد. براي تجزيه و تحليل سوالات پژوهش، آمار توصيفي، و آزمون مستقل براي مقايسه ميانگين کسب شده توسط کارشناسان نظري و فني ـ حرفه اي مورد استفاده قرار گرفت. مديران و کارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي مهمترين مشکلات و موانع فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي را عدم انجام نيازسنجي، نداشتن مدارس تجربي، طولاني بودن فرايند ارزشيابي، عدم وجود استانداردهاي ارزشيابي، عدم حضور متخصصان ارزشيابي و برنامه ريزي در ترکيب شوراي برنامه ريزي، تاثير کنکور سراسري بر اجراي آزمايشي برنامه هاي دوره متوسطه، ناهماهنگي ميان نتايج ارزشيابي پاياني و تغيير برنامه ها و به کار نگرفتن نتايج ارزشيابي هاي انجام شده توسط افراد خارج از دفتر تاليف مي دانند.

كليد واژهارزشيابي، برنامه هاي درسي، کارشناسان، مديران، گروه هاي برنامه ريزي درسي

لینک مقاله