فهرست موضوعات مقالات علمی فهرست موضوعات مقالات علمی

موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی

بیشترین مقالات مشاهده شده بیشترین مقالات مشاهده شده

«برگشت

تاملي بر موانع تفکر انتقادي در برنامه درسي آموزش متوسطه

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   بهار 1392 , دوره  10 , شماره  9 (پياپي 36) ; از صفحه 1 تا صفحه 15 .
عنوان مقاله: تاملي بر موانع تفکر انتقادي در برنامه درسي آموزش متوسطه
نویسندگان: علي پور وحيده*,سيف نراقي مريم,نادري عزت اله,شريعتمداري علي
واحد علوم و تحقيقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران

چکیده: 

هدف مقاله حاضر، بررسي کيفي و کمي يا همان روش ترکيبي(Mix metod) موانع تفکر انتقادي در برنامه درسي آموزش متوسطه از ديد متخصصان برنامه درسي با تاکيد بر مهارت هاي تجزيه و تحليل، ترکيب، ارزشيابي و قضاوت است. گرايش مورد نظر در پژوهش کيفي نظريه زمينه اي(Gt) و روش پژوهش کمي روش تحقيق پيمايشي است. جامعه مورد بررسي در بخش کيفي را متخصصان برنامه درسي شاغل در آموزش و پرورش که بر دوره متوسطه اشراف دارند، تشکيل مي دهند که از اين جامعه با نمونه گيري هدفمند تا رسيدن به اشباع 18متخصص برنامه درسي به عنوان موردهاي مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده ها مصاحبه هاي عميق بود. در بخش کمي جامعه مورد بررسي كليه متخصصان برنامه درسي و دبيران مقطع متوسطه شهر تهران است و حجم نمونه با عنايت به جدول مورگان براي کارشناسان 97 نفر و براي دبيران 375 نفر بر آورد گشت. از روش نمونه گيري تصادفي ساده براي انتخاب کارشناسان و خوشه اي چند مرحله اي براي انتخاب دبيران استفاده شد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالي بر مبناي مقياس 5 گزينه اي ليكرت است. جهت تحليل داده ها آزمونT تك نمونه مورد استفاده قرار گرفت.
نتايج پژوهش کيفي بيانگر آن است که مقولاتي مانند سياست ها و رسالت هاي نظام آموزشي و شرايط اجتماعي ـ فرهنگي جامعه و شرايط موجود در زمينه تربيت معلم، محتوا، اهداف و روش تدريس از موانع تفکر انتقادي است و نتايج پژوهش کمي در تاييد نتايج پژوهش کيفي حاکي از آن است که کم توجهي به پرورش مهارت هاي تجزيه و تحليل، ترکيب، ارزشيابي و قضاوت از موانع عمده در مسير پرورش تفکر انتقادي به شمار مي رود.

كليد واژه: تفکر انتقادي، برنامه درسي، آموزش متوسطه

لینک مقاله