فهرست موضوعات مقالات علمی فهرست موضوعات مقالات علمی

موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی

بیشترین مقالات مشاهده شده بیشترین مقالات مشاهده شده

«برگشت

تاثير دوره آموزش پژوهش در عمل در بهبود فرآيند ياددهي - يادگيري معلمان دوره ابتدايي شهر تهران

عنوان نشریه:   رهيافتي نو در مديريت آموزشي :   بهار 1393 , دوره  5 , شماره  1 (پياپي 17) ; از صفحه 201 تا صفحه 220 .
عنوان مقاله:  تاثير دوره آموزش پژوهش در عمل در بهبود فرآيند ياددهي - يادگيري معلمان دوره ابتدايي شهر تهران
نویسندگان:  حق پرست لاتي طيبه*
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد لاهيجان، گروه آموزش معلمان، لاهيجان، ايران
چکیده: 

از آنجا که کيفيت نظام هاي آموزش و پرورش هر کشور وابسته به کيفيت معلمان آن است، بنابراين ارتقاي دانش، مهارت ها و نگرش هاي معلمان در اين زمينه نقش بسيار اساسي دارد. هدف از اين پژوهش، مشخص کردن تاثير دوره آموزش پژوهش در عمل در بهبود فرآيند ياددهي- يادگيري است. نوع اين پژوهش توصيفي از نوع علي- مقايسه اي است. جامعه آماري پژوهش شامل تمامي مدارس ابتدايي شهر تهران است که در آن معلمان پژوهنده حضور دارند. نمونه آماري گروه اول پژوهش (گروه آموزش نديده) عبارت است از تعداد120 نفر از معلمان مقطع ابتدايي شهر تهران است که به گونه تصادفي ساده به نسبت تعداد معلمان آموزش ديده موجود در هر مدرسه ابتدايي شهر تهران انتخاب شدند نمونه آماري گروه دوم پژوهش (گروه معلمان آموزش ديده) شامل تعداد 120 نفر از معلمان ابتدايي شرکت کننده در دوره آموزش اقدام پژوهي شهر تهران در سال تحصيلي 87-86 است به عبارت ديگر نمونه آماري گروه دوم پژوهش با جامعه آماري پژوهش برابر است. به نمونه آماري گروه دوم پژوهش پرسشنامه اي شامل50 پرسش بسته و 2 پرسش باز ارائه شد. به نمونه آماري گروه دوم پژوهش همان پرسشنامه بدون سوالات باز ارائه شد. براي سنجش دقيق تر متغيرهاي وابسته پژوهش از نمونه آماري گروه دوم پژوهش مصاحبه به عمل آورده شد و يافته هاي پژوهشي (اسناد و مدارک مورد توصيف قرار گرفت. در پايان عملکرد دو گروه مورد سنجش و مقايسه قرارگرفت. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روش هاي آمار توصيفي نظير تهيه جداول، فراواني ها، درصد، نمودار، ميانگين، انحراف معيار و آمار استنباطي نظير آزمون t استورنت، آزمون تحليل واريانس يک طرفه و آزمون شفه صورت گرفت. عمليات پردازش توسط نرم افزار SPSS انجام شد. بعد از تجزيه و تحليل داده هاي پرسشنامه، مصاحبه، اسناد و مدارک مشخص گرديده است که آموزش اقدام پژوهي در بکارگيري وسايل آموزشي در فرآيند ياددهي-يادگيري تاثير معناداري داشته است. به عبارت ديگر با 95% اطمينان مي توان گفت که آموزش اقدام پژوهي در به کارگيري وسايل آموزشي در فرايند ياددهي- يادگيري تاثير معناداري داشته است. اما آموزش اقدام پژوهي بر متغيرهاي وابسته ديگر پژوهش از قبيل ارتقاي سطح دانش و معلومات معلمان، مشارکت معلمان، مشارکت دانش آموزان، بکارگيري روش هاي تدريس موثر براي حل مسايل آموزشي و تربيتي تاثير معناداري نداشته است به عبارت ديگر دوره پژوهش در عمل در بهبود فرايند ياددهي يادگيري معلمان تاثير معنادار نداشته است.

كليد واژه: پژوهش در عمل، توانايي کسب دانش و مهارت معلمان، مشارکت معلمان، مشارکت دانش آموزان، روش هاي تدريس موثر، وسايل آموزشي

لینک مقاله