فهرست موضوعات مقالات علمی فهرست موضوعات مقالات علمی

موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی موضوعات ویژه جامعه تعلیمات اسلامی

بیشترین مقالات مشاهده شده بیشترین مقالات مشاهده شده

«برگشت

بررسي مولفه هاي مورد نياز معلمان جهت کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در فرايند برنامه ريزي درسي مدارس

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   پاييز 1391 , دوره  9 , شماره  34 ; از صفحه 42 تا صفحه 59 .
عنوان مقاله:  بررسي مولفه هاي مورد نياز معلمان جهت کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در فرايند برنامه ريزي درسي مدارس
نویسندگان:  سبحاني نژاد مهدي, ملازهي اسما*

چکیده:

رايانه ها و فناوري هاي مرتبط، با پتانسيل تغيير دهنده بالقوه خود، آموزش و در پي آن نقش معلم را دچار دگرگوني کرده اند. توانايي کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در تدريس، نياز به دانش کافي و مهارت در کاربست موفقيت آميز آن دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسي مولفه هاي کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) توسط معلمان، در فرايند برنامه ريزي درسي مدارس است. روش مورد استفاده در انجام اين پژوهش، توصيفي از نوع تحليل - اسنادي است و جامعه آن را کليه اسناد مربوط به موضوع، شامل نوشتاري (کتاب ها، مقالات و...) و غيرنوشتاري (سايت ها) در بر مي گيرد. از جامعه فوق، نمونه ها به صورت هدفمند و با توجه به سوالات پژوهش انتخاب شده اند. ابزار گردآوري، فرم هاي فيش برداري و روش مورد استفاده براي تحليل داده ها نيز کيفي بوده است. بر اساس بررسي هاي انجام شده در سوابق نظري و پژوهشي، مهمترين مولفه هاي دانشي و مهارتي جهت کاربست ICT توسط معلمان، بنابر اظهارات صاحب نظران بين المللي، تهيه شد. سپس جهت تبيين مولفه هاي دانش و مهارت مقدماتي و دانش و مهارت تخصصي کاربست ICT توسط معلم در زمينه؛ طراحي و تدوين برنامه هاي درسي، اجراي برنامه درسي و تدريس و نيز ارزشيابي برنامه درسي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، مورد استفاده قرار گرفت.

كليد واژه: چارچوب نظري، فناوري اطلاعات و ارتباطات، معلم، برنامه ريزي درسي مدارس

لینک مقاله