یادگیری یادگیری

«برگشت

پيش بيني و تبيين رابطه بین عوامل دينداري با راهبردهای نوین یاددهی ـ یادگیری

 عنوان نشریه:پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره 19، تابستان 1392
 
عنوان مقاله:پيش بيني و تبيين رابطه بین عوامل دينداري با راهبردهای نوین یاددهی ـ یادگیری
 
نویسندگان: حسنعلی بختیار نصرآبادی, رضا علی نوروزی, کمال نصرتی هشی, امین چراغیان رادی, زینب امیری


چکیده


هدف این پ‍ژوهش، ارتباط عوامل ديني با روشهاي نوين ياددهي ـ يادگيري و ميزان اثرگذاري اين روشها بر عوامل تدين است. به منظور بررسي ارتباط راهبردهاي ياددهي با عوامل دینی از شيوه تحقيقات "توصيفي" از نوع "همبستگی" استفاده شد. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانهای شهر اصفهان است که در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ مطابق آمار آموزش و پرورش در حد 140250 نفر بوده¬اند كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه¬ای 245 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمع آوري اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته با پايايي 86/0 و روايي مورد تأیید استادان و كارشناسان انجام، و به منظور تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار Spss16 استفاده شد. بررسي رگرسیون و آماره های استنباطی نشان داد كه پيش‌بيني عوامل از طريق راهبردهاي ياددهي، امكانپذير است به این صورت که راهبردهاي اجتماعي براي عامل اعتقادي و راهبردهای فردي و پردازشي در الزام دروني و اجرای رفتار دینی بهتر جواب مي‌دهد و سه راهبرد فردي، اجتماعي و پردازشي به طور هماهنگ در الزام عملي مؤثرتر است. البته عوامل خانوادگی و نهادهای اجتماعی به عنوان عوامل زمينه ساز، عمل می کند و می تواند در به کارگیری و اثربخشی راهبردها در اجرای رفتار دینی، كارساز باشد.


کلمات کلیدی


عوامل دینی؛ روشهای نوین یاددهی ـ یادگیری؛ تجربه درونی؛ الزام درونی