یادگیری یادگیری

«برگشت

پيش بيني وفاداري دانش آموزان دختر مدارس غير دولتي بر اساس اعتماد، تعهد و رضايت از مدرسه

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   تابستان 1388 , دوره  23 , شماره  22 ; از صفحه 41 تا صفحه 62 .
عنوان مقاله: پيش بيني وفاداري دانش آموزان دختر مدارس غير دولتي بر اساس اعتماد، تعهد و رضايت از مدرسه
نویسندگان: نادي محمدعلي,محمدي ميترا*,سيادت علي
دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان

چکیده: 

اين پژوهش به بررسي توان پيش بيني وفاداري دانش آموزان به مدارس غيردولتي بر اساس اعتماد به مدرسه، تعهد به مدرسه و رضايت از مدرسه مي پردازد. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانش آموزان دختر مدارس غيردولتي نواحي پنجگانه شهر اصفهان در سال تحصيلي 88 ـ1387 تشکيل مي دادند که بر اساس روش نمونه گيري سهمي و با استفاده از جدول تعيين حجم نمونه کوهن و همکاران (2001)، تعداد 340 نفر از بين آنها انتخاب شدند. براي گردآوري داده ها از چهار پرسشنامه وفاداري هلگسن و نست (2007)، پرسشنامه اعتماد گاربارينو و جانسون (1999)، پرسشنامه تعهد باو و ميتزيفريس (2007) و پرسشنامه رضايت گرملر و گوينر (2000) استفاده گرديد. روايي صوري و محتوايي ابزارهاي استفاده شده در اين پژوهش را متخصصان تاييد کردند. يافته هاي به دست آمده نشان داد که بين وفاداري دانش آموزان به مدارس غيردولتي با اعتماد آنها به مدرسه (r=0/469, P<0/05)، بين وفاداري دانش آموزان به مدارس غيردولتي و تعهد آنها نسبت به مدرسه (r=0/276, P<0/05)، همچنين بين وفاداري دانش آموزان به مدارس غيردولتي با رضايت آنها از مدرسه رابطه وجود دارد.(r=0/517, P<0/05) از بين متغيرهاي اعتماد، تعهد و رضايت فقط متغيرهاي اعتماد و رضايت توان پيش بيني وفاداري دانش آموزان به مدارس غيردولتي را دارند و متغير تعهد توان پيش بيني وفاداري دانش آموزان را ندارد.
كليد واژه: مدارس غيردولتي، وفاداري، اعتماد، تعهد، رضايت

اصل مقاله