یادگیری یادگیری

«برگشت

مقايسه دبيرستان هاي دولتي و غيرانتفاعي ناحيه 3 شيراز در ويژگي هاي سازمان يادگيرنده

عنوان نشریه:   رهيافتي نو در مديريت آموزشي :   زمستان 1390 , دوره  2 , شماره  4 (پياپي 8) ; از صفحه 115 تا صفحه 131
عنوان مقاله:  مقايسه دبيرستان هاي دولتي و غيرانتفاعي ناحيه 3 شيراز در ويژگي هاي سازمان يادگيرنده
نویسندگان:  جمال زاده محمد*, رهگذر حسن, پناهي ايران
* دانشگاه پيام نور، تهران، ايران

چکیده:

تحقيق حاضر به منظور مقايسه دبيرستان هاي دولتي و غيرانتفاعي ناحيه 3 شيراز به لحاظ برخورداري از ويژگي هاي سازمان يادگيرنده در سال تحصيلي 2011-2010 انجام شده است. روش تحقيق توصيفي–پيمايشي مي باشد. جامعه آماري شامل كليه دبيران و مديران مدارس متوسطه دولتي و غيرانتفاعي ناحيه 3 شيراز مي باشد. بدين منظور با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي 273 نفر از جامعه موردنظر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه سازمان يادگيرنده مي باشد كه دربرگيرنده اصول پنج گانه پيتر سنج (آرمان مشترك، مدل هاي ذهني، تسلط فردي، يادگيري تيمي، تفكر سيستمي) است. جهت برآورد روايي از روايي صوري و محتوايي استفاده گرديد. پايايي پرسشنامه از طريق آلفاي كرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت و مقدار آلفاي كرونباخ 0.88 مي باشد. از آمار توصيفي (فراواني و درصد فراواني) براي بيان توصيف داده ها و آمار استنباطي (آزمون t مستقل) براي بررسي تفاوت بين دبيرستان هاي دولتي و غيرانتفاعي استفاده گرديد. از تجزيه و تحليل ديدگاه دبيران و مديران نتايج زير به دست آمد: بين دبيرستان هاي دولتي و غيرانتفاعي ناحيه 3 شيراز از نظر ويژگي تفكر سيستمي تفاوت معنادار وجود دارد و در ساير مولفه ها (تسلط و قابليت شخصي، الگوهاي ذهني، آرمان مشترک و يادگيري تيمي) تفاوت معناداري وجود ندارد. ويژگي آرمان مشترک در دبيرستان هاي دولتي بيشتر از دبيرستان هاي غيرانتفاعي است.

كليد واژه: سازمان يادگيرنده، دبيرستان هاي دولتي، دبيرستان هاي غيرانتفاعي، الگوهاي ذهني، تفکر سيستمي

لینک مقاله