یادگیری یادگیری

«برگشت

بررسي هاي ويژگي روان سنجي پرسشنامه سبک يادگيري فلدر سولومون در دختران دوره راهنمايي

عنوان نشریه:   رويكردهاي نوين آموزشي :   بهار و تابستان 1390 , دوره  6 , شماره  1 (پياپي 13) ; از صفحه 39 تا صفحه 59
عنوان مقاله:  بررسي هاي ويژگي روان سنجي پرسشنامه سبک يادگيري فلدر سولومون در دختران دوره راهنمايي
نویسندگان:  صمدي معصومه*
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

چکیده: 

هدف از پژوهش، بررسي روايي عاملي و پايايي پرسشنامه سبک هاي يادگيري است. اين پرسشنامه توسط فلدروسولومون (1996)، بر مبناي مدل فلدر وسيلورمن (1988) در زمينه سبک هاي يادگيري ساخته شده است. جامعه اين پژوهش، دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي شهر تهران بودند که از اين جامعه تعداد 450 نفر به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تصادفي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه سبک هاي يادگيري فلدر و سولومون بود که روايي و پايايي آن در مطالعات مختلف تاييد شده بود. براي بررسي روايي عاملي پرسشنامه از تحليل عاملي تاييدي، تحليل همگرا و همزمان استفاده شد. شاخص هاي نيکويي برازش در اين پژوهش عبارتند از MSEA= 0.066 GFI=0.70، AGFA= 0.7، RMR= 0.052،NFI= 0.91، NNFI= 0.90، IFI =0.88 و CFI=0.89. اين نتايج مويد آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولي با داده ها دارد و همه شاخص هاي نيکويي برازش مدل را تاييد کرده، بر برازندگي مطلوب آن دلالت دارد. علاوه بر اين تحليل نتايج حاصل از روايي همگرا (همساني دروني مولفه هاي پرسشنامه با کل پرسشنامه) و روائي همزمان (همبستگي مولفه هاي پرسشنامه با معدل نيمسال اول تحصيلي 1390 - 1389) نشان داد که پرسشنامه از روائي قابل قبولي برخوردار است. پايايي پرسشنامه با استفاده از آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. ضرايب آلفاي کرونباخ در زيرمقياس هاي پرسشنامه بين 0.69 تا 0.79 است. با در نظر گرفتن نتايج اين پژوهش، مي توان گفت پرسشنامه هاي سبک يادگيري فلدر و سولومون مي تواند ابزار معتبري در ارزيابي سبک هاي يادگيري دانش آموزان در جمعيت ايراني باشد.

كليد واژه: يادگيري، سبک هاي يادگيري، تحليل عامل تاييدي، پرسشنامه سبک هاي يادگيري فلدر و سولومون

لینک مقاله