یادگیری یادگیری

«برگشت

اثربخشي رعايت اصول طراحي آموزشي (14 اصل چندرسانه اي ون مرينبور و کستر) بر يادگيري و يادداري در محيط هاي يادگيري چندرسانه اي

عنوان نشریه:   مديريت و برنامه ريزي در نظام هاي آموزشي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  5 , شماره  8 ; از صفحه 9 تا صفحه 27 .
عنوان مقاله:  اثربخشي رعايت اصول طراحي آموزشي (14 اصل چندرسانه اي ون مرينبور و کستر) بر يادگيري و يادداري در محيط هاي يادگيري چندرسانه اي
نویسندگان:  زارع حسين, سرمدي محمدرضا, فردانش هاشم, فيضي آوات, محبوبي طاهر*
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه پيام نور بوكان
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي اصول طراحي آموزشي بر يادگيري و يادداري در محيط هاي يادگيري چندرسانه اي (مجازي) است. روش پژوهش آزمايشي از نوع طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان رشته علوم تربيتي دانشگاه پيام نور مرکز بوکان با تعداد 540 نفر بود. نمونه پژوهش شامل 180 نفر (110 مرد و 70 زن) مي باشد که در دو گروه آزمايشي (55 مرد و 35 زن) و کنترل (55 مرد و 35 زن) به شيوه نمونه گيري تصادفي ساده انتخب شدند. ابزار پژوهش، يادگيري و يادداري از طريق پيش آزمون و پس آزمون (محتواي درس آمار) است كه روايي صوري آن ها مورد تاييد متخصصين سنجش و آمار قرار گرفت و رعايت اصول طراحي آموزشي از طريق نرم افزار مبتني بر اصول چهارده گانه طراحي آموزشي ون مرينبور و كستر (2005) كه روايي دروني (0.94) و بيروني (0.81) آن از طريق پرسشنامه 72 سوالي محقق ساخته مورد بررسي و اندازه گيري قرار گرفت. نتايج نشان داد که رعايت اصول طراحي آموزشي تاثير قابل توجهي روي افزايش يادگيري و يادداري گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل دارد (P£0.01).

كليد واژه: اصول طراحي آموزشي، يادگيري، يادداري، محيط هاي يادگيري چندرسانه اي

لینک مقاله