یادگیری یادگیری

«برگشت

اثربخشي بازي هاي آموزشي رايانه اي بر پيشرفت تحصيلي و نگرش به يادگيري درس علوم

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   پاييز 1393 , دوره  11 , شماره  15 (پياپي 42) ; از صفحه 34 تا صفحه 44 .
عنوان مقاله:  اثربخشي بازي هاي آموزشي رايانه اي بر پيشرفت تحصيلي و نگرش به يادگيري درس علوم
نویسندگان:  عظيمي اسماعيل*, جعفري هرندي رضا, موسوي پور سعيد

چکیده: 

هدف از اين پژوهش، بررسي اثر بخشي بازي هاي آموزشي رايانه اي بر پيشرفت تحصيلي و نگرش دانش آموزان به يادگيري درس علوم در پايه چهارم ابتدايي شهر اراک بود. طرح پژوهش، طرح دو گروهي با پيش آزمون و پس آزمون و روش پژوهش، نيمه آزمايشي بود. جامعه آماري پژوهش شامل دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي مدارس شهر اراک در سال تحصيلي 91-1390 به تعداد 1836 نفر بود. با روش نمونه گيري تصادفي مرحله اي، 40 دانش آموز انتخاب و از اين تعداد 20 نفر در گروه آزمايش و 20 نفر در گروه کنترل جايگزين شدند. 10 موضوع از درس علوم چهارم ابتدايي انتخاب و به صورت بازي هاي آموزشي رايانه اي توليد شد. گروه آزمايش، بازي هاي آموزشي رايانه اي را انجام دادند و گروه کنترل با روش سنتي آموزش ديدند. در اين پژوهش، براي گردآوري داده ها از آزمون پيشرفت تحصيلي و مقياس نگرش به يادگيري درس علوم استفاده شد. ضريب پايايي به دست آمده براي آزمون پيشرفت تحصيلي0.80  و براي مقياس نگرش به يادگيري درس علوم 0.77 بود. جهت تحليل داده ها تحليل کوواريانس مورد استفاده قرار گرفت. نتايج نشان داد که دانش آموزاني که بازي هاي آموزشي رايانه اي را انجام دادند، به صورت معناداري پيشرفت تحصيلي و نگرش به يادگيري بالاتري نسبت به دانش آموزاني که به روش سنتي آموزش ديدند، داشتند (P<0.001). بنابراين استفاده از بازي هاي آموزشي رايانه اي در آموزش علوم توصيه مي شود.

كليد واژه: آموزش علوم، بازي هاي آموزشي رايانه اي، پيشرفت تحصيلي، نگرش به يادگيري درس علوم

لینک مقاله