یادگیری یادگیری

«برگشت

اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري و مطالعه در ارتقاي خودپنداره دانش آموزان داراي اضطراب امتحان

عنوان نشریه:   روانشناسي مدرسه :   بهار 1392 , دوره  2 , شماره  1 (پياپي 5) ; از صفحه 80 تا صفحه 98
عنوان مقاله:  اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري و مطالعه در ارتقاي خودپنداره دانش آموزان داراي اضطراب امتحان
نویسندگان:  ترازي زهرا*, خادمي ملوك
دانشگاه الزهرا (س)

چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري و مطالعه بر ارتقاي خودپنداره دانش آموزان دختر مقطع دبيرستان داراي اضطراب امتحان انجام شد. اين پژوهش از نوع آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري مورد مطالعه کليه دانش آموزان دختر پايه اول تا سوم مقطع دبيرستان شهر تهران بودند. 20 دانش آموز داراي اضطراب امتحان پس از اجراي آزمون تشخيصي (پرسشنامه اضطراب امتحان (TAS به شيوه نمونه گيري خوشه اي به طور تصادفي انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل به طور برابر (10 نفر) قرار گرفتند. مقياس خودپنداره پي ريت(PMSPS) به عنوان پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري به کار برده شد. آموزش راهبردهاي يادگيري و مطالعه در طول 12 جلسه هفته اي دوبار براي گروه آزمايش اجرا شد و گروه کنترل هيچ درماني دريافت نکرد. داده ها با روش تحليل واريانس با اندازه گيري مکرر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نمرات خودپنداره در آزمودني هاي گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل به طور معناداري افزايش داشت. آموزش راهبردهاي يادگيري و مطالعه تاثير قابل ملاحظه اي در ارتقاي خودپنداره دانش آموزان داراي اضطراب امتحان دارد. نتايج اين پژوهش، براي تحقيقات آينده در زمينه کاربرد راهبردهاي يادگيري و مطالعه در پيشگيري از اضطراب امتحان و بهبود سلامت روان دانش آموزان تلويحاتي را دربر دارد.

كليد واژه: اضطراب امتحان، خودپنداره، راهبردهاي يادگيري و مطالعه

لینک مقاله