مدیریت مدیریت

«برگشت

ميزان اجراي ويژگي هاي بوروكراسي و تمايلات ديوان سالارانه مديران مدارس شهر تهران

عنوان نشریه:   رهيافتي نو در مديريت آموزشي :   زمستان 1390 , دوره  2 , شماره  4 (پياپي 8) ; از صفحه 153 تا صفحه 168 
عنوان مقاله:  ميزان اجراي ويژگي هاي بوروكراسي و تمايلات ديوان سالارانه مديران مدارس شهر تهران
نویسندگان:  ستاري صدرالدين*, نامور يوسف, راستگو اعظم
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اردبيل، گروه علوم تربيتي، اردبيل، ايران

چکیده:

هدف اصلي اين پژوهش، بررسي ميزان اجراي ويژگي هاي سازمان بوروكراسي و تمايلات ديوان سالارانه مديران مدارس شهر تهران بوده است. روش تحقيق حاضر از لحاظ هدف، تحقيق كاربردي و از لحاظ نحوه گردآوري داده ها، تحقيق توصيفي از نوع پيمايشي مقطعي مي باشد. جامعه آماري مورد مطالعه در اين پژوهش شامل كليه مديران مدارس مقطع راهنمايي و دبيرستان پسرانه شهر تهران بوده كه به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي، تعداد 154 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب و داده هاي مورد نياز به وسيله پرسشنامه محقق ساخته جمع آوري گرديد. روايي ابزار مورد استفاده، با استفاده از روايي محتوا و نظر متخصصين و پايابي ابزار نيز با روش ضريب آلفاي کرونباخ به دست آمده است. نتايج تحليل داده هاي جمع آوري شده، حاكي از آن است كه ويژگي هاي سازمان بوروكراسي در حد متوسط اجرا مي شود و ميزان تمايلات ديوان سالارانه مديران در حد زياد مي باشد و بين ويژگي هاي شخصي مديران (سن، سابقه كاري، سابقه مديريت و ...) با تمايلات ديوان سالارانه رابطه معني داري وجود ندارد. از نتايج اين تحقيق مي توان در اصلاح و بهبود ساختار سازماني نظام آموزشي استفاده كرد.

كليد واژه: نظريه بوروكراسي، تمايلات ديوان سالارانه، مدارس شهر تهران

لینک مقاله