فهرست مقالات مستندسازی تجارب و نوآوریها فهرست مقالات مستندسازی تجارب و نوآوریها

«برگشت

بررسی و مقایسه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و مدارس عادی شهر تهران

عنوان نشریه:   نوآوري هاي مديريت آموزشي (انديشه هاي تازه در علوم تربيتي) :   بهار 1386 , دوره  2 , شماره  2 (مسلسل 6) ; از صفحه 149 تا صفحه 169 .
عنوان مقاله: بررسي و مقايسه مديريت دانش و يادگيري سازماني در مدارس هوشمند و مدارس عادي شهر تهران
نویسندگان: ميراسماعيلي الهام*
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد گرمسار

چکیده: 

امروزه مهمترين سرمايه هاي يک سازمان، کارکنان هوشمند و با دانش آن هستند که با خلق فرآيندهاي سازماني نوين، فناوري هاي جديد و توسعه خدمات جديد، سازمان را به مزيت رقابتي پايدار رهنمون مي نمايند. تلاش نوآورانه در سازمان نتيجه سرمايه گذاري در فرآيند يادگيري و ارتقاي مديريت منابع انساني و مديريت دانش است. سازمان مي تواند با مديريت خلاقانه دانش و به کارگيري نوآورانه فناوري اطلاعات، اين امکان را براي کارکنان به وجود آورد تا در مسايل سازماني که به راه حل جديد نياز دارند به تجربيات خود تکيه کنند و با رشد در مسير يادگيري، سازمان را ياري رسانند.
پژوهش حاضر با هدف بررسي و مقايسه مديريت دانش و يادگيري سازماني در مدارس هوشمند و عادي انجام شد. جامعه آماري اين پژوهش را همه مديران و معلمان مدارس هوشمند و مدارس عادي دخترانه و پسرانه شهر تهران تشکيل مي دهند و نمونه آماري از طريق نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شد، که حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 127 مدير ومعلم از مدارس هوشمند و 221 مدير و معلم از مدارس عادي انتخاب شدند. ابزار اين پژوهش پرسش نامه بوده و هر متغير داراي يک پرسش نامه مستقل مي باشد. پس از اينکه روايي هر دو پرسش نامه توسط اساتيد مجرب تاييد شد بين گروهي شامل 35 نفر از مديران و معلمان توزيع شد و پايايي آنها از طريق فرمول آلفاي کرونباخ براي پرسش نامه مديريت دانش 0.87و پرسش نامه يادگيري سازماني 0.79بدست آمد، يافته هاي حاصل از اجراي آزمونt نيز نشان داد که بين يادگيري و مديريت دانش در مدارس هوشمند و مدارس عادي تفاوت وجود دارد و ميانگين نمرات مديران و معلمان مدارس هوشمند از مدارس عادي بالاتر است.

كليد واژه: يادگيري سازماني، مديريت دانش، سازمان هاي يادگيرنده، مدارس هوشمند و مدارس عادي

لینک مقاله