در اين تحقيق با استفاده از روش پژوهشي پيمايشي به بررسي راه كارهاي پرورش خلاقيت در دانش آموزان دوره راهنمايي پرداخته شده است. جامعه آماري اين تحقيق متشكل از دبيران و مديران مقطع راهنمايي مدارس منطقه شش آموزش و پرورش تهران و كارشناسان تعليم و تربيت اين منطقه است كه در يكي از رشته هاي علوم تربيتي تحصيل كرده اند. جهت اندازه گيري حجم نمونه از روش نمونه برداري تصادفي خوشه اي و جدول مورگان استفاده شده و ابزار سنجش اين پژوهش پرسش نامه اي 51 سوالي شامل 10 سوال عمومي و 41 سوال تخصصي بوده است. اطلاعات به دست آمده از پرسش نامه ها، از طريق پردازش و تحليل عاملي شاخص هاي پژوهشي، توسط بسته نرم افزاري spssدر رايانه در دو بخش توصيفي و تحليلي مورد بررسي قرار گرفت. پنج عامل در خصوص راه کارهاي پرورش خلاقيت به شرح ذيل استخراج شدند:
1. آموزش خودراهبري به دانش آموزان؛
2. توجه به جنبه هاي عاطفي آموزش؛
3. استقلال اجتماعي خانواده؛
4. تقويت خودارزيابي در دانش آموزان؛
5. تلاش خانواده براي دادن استقلال عمل به دانش آموزان؛