بینش اجتماعی بینش اجتماعی

«برگشت

توافق و عدم توافق در زمينه مولفه هاي هويت ملي و تلويحات آن در نظام آموزش و پرورش ايران

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   تابستان 1391 , دوره  9 , شماره  33; از صفحه 38 تا صفحه 57 .
عنوان مقاله:  توافق و عدم توافق در زمينه مولفه هاي هويت ملي و تلويحات آن در نظام آموزش و پرورش ايران
نویسندگان:  لقمان نيا مهدي*, خامسان احمد, احمدي يگانه طيبه
* گروه آموزش ابتدایی، واحد چابهار، دانشگاه آزاد اسلامی، چابهار، ايران
چکیده: 

با توجه به اهميت هويت ملي، به لحاظ وحدت و انسجام ملي و با توجه به نقش آموزش و پرورش در جامعه پذيري، لازم است به تعميق هويت ملي در اين نظام اهميت زيادي داده شود. هدف اصلي اين پژوهش بررسي ميزان توافق و عدم توافق در مورد مولفه هاي هويت ملي و تلويحات آن در نظام آموزش و پرورش ايران است. روش تحقيق از نوع فراتحليلي و روش گردآوري اطلاعات کتابخانه اي است. همه کتاب ها و پايا ن نامه هاي مرتبط با هويت ملي به عنوان جامعه آماري و نمونه برابر با جامعه آماري در نظر گرفته شد. نتايج داده هاي حاصل از 43 کتاب و 46 پايان نامه نشان داد که در پايان نامه ها، 38 مولفه براي هويت ملي مشخص شده که از اين تعداد 65.79% تنها يک يا دو بار تکرار شده است. در کتب مرتبط با موضوع نيز، 48 مولفه آورده شده که از اين تعداد 70.83% از مولفه ها تنها يک بار تکرار شده است. اين پراکندگي در مولفه ها نشان داد که بر خلاف تصور رايج، ميان مولفه هاي هويت ملي در ايران توافق کلي وجود ندارد و هر يک از صاحب نظران از ديدگاه خود مولفه هايي را در نظر گرفته اند. همچنين بررسي مولفه هاي هويت ملي در اهداف نظام آموزش و پرورش نمايانگر اين بود که مولفه ها در کتاب هاي درسي فاقد يکپارچگي بوده، همه جنبه ها را در بر نمي گيرد. نتايج بررسي پژوهش هاي انجام شده پيرامون هويت ملي در کتاب هاي درسي سه مقطع نيز نشان داد که ذکر مولفه ها بدون استفاده از منبع خاص و با توجه به نظر شخصي بوده است. بنابراين پيشنهاد مي شود تا در پژوهش ها جهت تعيين مولفه هاي هويت ملي با نگرشي فرا رشته اي اقدام شود.

كليد واژه: هويت، مولفه هاي هويت ملي، هويت ملي، اهداف نظام آموزشي، تحليل محتوا، نظام آموزش و پرورش

لینک مقاله