پرش به محتوا
جامعه تعلیمات اسلامی
مقالات علمی
طرح نظری برنامه درسی بر اساس دیدگاه معرفت شناسی اشراق سهروردی - ادب در پیشگاه خلق خدا
ورود
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ه.ش.
ناوش
مقاله های علمی
مقاله های کاربردی
ادب در پیشگاه خلق خداوند
«برگشت
طرح نظری برنامه درسی بر اساس دیدگاه معرفت شناسی اشراق سهروردی
عنوان نشریه:پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره 19، تابستان 1392
عنوان مقاله:
طرح نظری برنامه درسی بر اساس دیدگاه معرفت شناسی اشراق سهروردی
نویسندگان:سید حسن هاشمی, سید ابراهیم میرشاه جعفری
چکیده
این مقاله با اقتباس از دیدگاه معرفتشناسی فلسفه اشراق سهروردی با روش تحلیل فلسفی و با رویکردی استنباطی، ضمن پرداختن به بعد معرفتشناختی اشراقي و تشریح ویژگیهای آن، یعنی دانش معرفتشناختی، دانش ذوقی و ضرورت تمسک به انسان کامل، و با الگوبرداری از نظریههای برنامه درسی، برنامه درسی اشراقی در چهار گام 1) اهداف 2) معلم (روش تدریس) و متعلم 3) محتوا 4) ارزشیابی تبیین می¬شود. نتایج حکایت دارد که برنامه درسی اشراقی از رویکردی دانشآموز محور برخوردار است و هدفگذاری را بر مبنای علایق و نیازهای وی در کسب معرفت حصولی (اهداف واسطه¬ای) به¬منظور تحقق معرفت حضوری (هدف غایی) قرار میدهد (گام اول). معلم با این دید که تحقق هدف غایی مستلزم تلاش خود دانشآموز است، روش تدریس را در تعامل با وی قرار می¬دهد (گام دوم). محتوا را گزینش و اجرا میکند (گام سوم) و در نهایت چون یادگیری، تحت تأثیر تلاش دانشآموز است، روح حاکم بر ارزشيابی فراگیر را مسئول مستقیم پیروزیها و شکستهای خود قلمداد ميكند و شیوه ارزشیابی را در خود سنجی دانش آموز قلمداد می¬کند (گام چهارم).
کلمات کلیدی
اشراق؛ معرفتشناسی؛ برنامه درسی؛ سهروردی
لینک مقاله