آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

مدل معادلات ساختاري تاثيرفضاي مدرسه برخودکارآمدي معلمان مقطع ابتدايي دراستان فارس

عنوان نشریه:   رهيافتي نو در مديريت آموزشي :   زمستان 1392 , دوره  4 , شماره  4 پياپي (16) ; از صفحه 67 تا صفحه 80 .
عنوان مقاله:  مدل معادلات ساختاري تاثيرفضاي مدرسه برخودکارآمدي معلمان مقطع ابتدايي دراستان فارس
نویسندگان:  برزيده ام البنين*, معتمد حميدرضا, همراهي مهرداد
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کازرون، گروه علوم تربيتي، کازرون، ايران
چکیده: 

هدف اصلي اين تحقيق، بررسي مدل معادلات ساختاري رابطه محيط مدرسه و خودکارآمدي معلمان مقطع ابتدايي در استان فارس بود. روش پژوهش از نوع همبستگي علي بود و بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي 223 پرسشنامه قابل تجزيه و تحليل جمع آوري شد. روايي پرسشنامه فضاي مدرسه و خودکارامدي معلمان بوسيله نظر متخصصان و تحليل گويه و پايايي پرسشنامه ها بوسيله آلفاي کرونباخ بدست آمد. رگرسيون چند متغيره نشان داد که از بين متغيرهاي فضاي مدرسه؛ نوآوري، همکاري و تصميم گيري به ترتيب بيش ترين تاثير را در خودکارآمدي معلمان دارا هستند و پيش بيني کنندگي قوي تري دارا هستند. مدل معادلات ساختاري نشان داد که فضاي مدرسه بر خودکارآمدي معلمان تاثيرمثبت و معني داري دارد. در مجموع تمام شاخص ها مدل پيشنهادي پژوهش را تاييد کردند.

كليد واژه: خودکارآمدي، فضاي مدرسه، معادلات ساختاري، مقطع ابتدايي، استان فارس

لینک مقاله