آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

صلاحيت هاي حرفه اي معلمان آموزش عمومي و ارايه چارچوب ادراكي مناسب

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   پاييز 1388 , دوره  23 , شماره  23 ; از صفحه 1 تا صفحه 22 .
عنوان مقاله:  صلاحيت هاي حرفه اي معلمان آموزش عمومي و ارايه چارچوب ادراكي مناسب
نویسندگان:  نيكنامي مصطفي, كريمي فريبا*
دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات

چکیده: 

هدف اين پژوهش بررسي صلاحيت هاي حرفه اي معلمان دوره آموزش عمومي به منظور ارايه چارچوب مناسب بوده و با روش توصيفي پيمايشي انجام شده است. از مرور متون و پيشينه پژوهش 8 مولفه اصلي و 99 زيرمولفه استخراج شد و بر اساس آن پرسشنامه اول تدوين گرديد. روايي محتوايي پرسشنامه را صاحبنظران تاييد کردند و پايايي آن پس از اجراي مقدماتي از طريق محاسبه ضريب آلفاي كرانباخ 96/0 محاسبه گرديد. جامعه آماري اين پژوهش معلمان مقاطع ابتدايي و راهنمايي (آموزش عمومي) شهر اصفهان به تعداد 6880 نفر بودند كه 400 نفر از آنها بر اساس جدول کرجسي و مورگان به صورت نمونه گيري تصادفي نسبي انتخاب شدند. تجزيه و تحليل داده ها در دو سطح توصيفي و استنباطي (تحليل عاملي، t وابسته،  tمستقل و t تک متغيره) صورت گرفت. تجزيه و تحليل نتايج نشان داد كه بين وضعيت موجود و مطلوب صلاحيت هاي معلمان تفاوت وجود دارد و در كليه مولفه هاي اصلي تفاوت معنادار است (001/P£0) وضع موجود صلاحيت هاي معلمان آموزش عمومي نشان  مي دهد كه در بعد شخصيتي و اخلاقي در وضعيت بالاتر از متوسط قرار دارند، ولي در بعد آموزشي، رفتاري شناختي و مديريتي در سطح متوسط و در مولفه هاي فناوري، توسعه حرفه اي، فكري و تدريس از وضعيت ضعيفي برخوردارند. پس از انجام تحليل عامل، 9 مولفه اصلي و 90 گويه شناسايي و دوباره نامگذاري شد. بر اساس نتايج تحليل عاملي، چارچوب ادراكي صلاحيت هاي معلمان طراحي گرديد. متخصصان و صاحبنظران آموزشي درجه تناسب اجزاي چارچوب را با ميانگين 63/4 از 5 تاييد کردند.

كليد واژه: صلاحيت هاي حرفه اي، معلم، توسعه حرفه اي، آموزش عمومي

لینک  مقاله