آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

رابطه سبک هاي مديريت کلاس با ويژگي هاي شخصيتي معلمان مدارس ابتدايي شهر يزد

عنوان نشریه:   رهيافتي نو در مديريت آموزشي :   تابستان 1392 , دوره  4 , شماره  2 (پياپي 14) ; از صفحه 185 تا صفحه 197
عنوان مقاله: رابطه سبک هاي مديريت کلاس با ويژگي هاي شخصيتي معلمان مدارس ابتدايي شهر يزد
نویسندگان: بخشايش عليرضا*
گروه روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه يزد

چکیده: 

در مسائل آموزشي از عوامل موثر بر يادگيري دانش آموزان، نحوه مديريت کلاس به وسيله معلمان مي باشد، که داراي اهميت شايان ذکري است. نحوه مديريت معلمان ناشي از عوامل متعدد ديگري از جمله ويژگي هاي شخصيتي يک معلم مي باشد که سبک مديريت وي را تحت تاثير قرار مي دهد. هدف از اين پژوهش، بررسي رابطه سبک هاي مديريت کلاس با ويژگي هاي شخصيتي معلمان مدارس ابتدايي شهر يزد بود که بر روي 244 نفر (زن=149 و مرد=95) از معلمان انجام شد. روش پژوهش از نوع توصيفي- همبستگي بود که در آن معلمان به پرسشنامه هاي سبک مديريت کلاس(ABCC) و پرسشنامه پنج عاملي شخصيت(NEO) فرم کوتاه به همراه يک سري پرسش هاي جمعيت شناختي پاسخ دادند. نتايج نشان داد که سبک مديريت آموزش از بين پنج ويژگي شخصيتي، تنها با ويژگي با وجدان بودن رابطه معناداري داشت (r=0.165و p<0.05). هم چنين رابطه معنادار بين سبک مديريت رفتار با ويژگي روان آزرده گرايي، سازگاري و وظيفه شناسي در سطح (p<0.01و p<0.05) وجود داشت. در بررسي سبک مديريت افراد نيز رابطه مثبت معنادري با برون گرايي، سازگاري و وظيفه شناسي به ترتيب (r=0.291، r=0.232و r=0.164) مشاهده شد، اما با روان آزرده گرايي رابطه منفي معنادار در سطح (r=-0.164و p<0.05) داشت.

كليد واژه: سبک هاي مديريت کلاس، ويژگي هاي شخصيتي، معلمان

لینک مقاله