آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

رابطه بين قابليت هاي حرفه اي معلمان دوره ابتدايي با عملکرد تحصيلي دانش آموزان در شهر اصفهان

عنوان نشریه:   رويكردهاي نوين آموزشي :   بهار و تابستان 1391 , دوره  7 , شماره  1 (پياپي 15) ; از صفحه 27 تا صفحه 48
عنوان مقاله:  رابطه بين قابليت هاي حرفه اي معلمان دوره ابتدايي با عملکرد تحصيلي دانش آموزان در شهر اصفهان
نویسندگان:  مهاجري مژده*, شريف مصطفي, مهاجري احمد
دانشگاه اصفهان

چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف رابطه بين قابليت هاي حرفه اي معلمان دوره ابتدايي با عملکرد تحصيلي دانش آموزان در شهر اصفهان بر مبناي مدل قابليت حرفه اي کبک کانادا انجام و شش مولفه قابليت حرفه اي نقد و تفسير دانش و فرهنگ، توانايي بيان، ارزشيابي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، مشارکت در توسعه حرفه اي و اخلاق حرفه اي بررسي شده است. جامعه آماري شامل 162 نفر از معلمان ناحيه هاي يک، سه و چهار اصفهان در سال 1390 بوده است که به صورت تصادفي طبقه اي متناسب با حجم انتخاب شده اند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با ضريب پايايي 0.92 و ميانگين معدل کل دانش آموزان و براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار spss و amos استفاده شده است. نتايج نشان داده است، رابطه معناداري بين قابليت هاي حرفه اي معلمان در شش مولفه با عملکرد تحصيلي دانش آموزان وجود دارد. شش مولفه 0.48 از تغييرات عملکرد تحصيلي دانش آموزان را مي توانند پيش بيني کنند. مقايسه بين قابليت حرفه اي معلمان نشان داده است، معلمان با مدرک فوق ليسانس، سابقه خدمت زير 10 سال و در پايه چهارم از قابليت حرفه اي بيشتري برخوردارند. دانش آموزان معلمان فوق ليسانس از عملکرد تحصيلي بيشتري برخوردارند.

كليد واژه: قابليت حرفه اي معلمان، توسعه حرفه اي، اخلاق حرفه اي، عملکرد تحصيلي دانش آموزان

لینک مقاله