آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

رابطه بين جو سازماني مدارس و توانمندسازي دبيران: يک مطالعه موردي

عنوان نشریه:   مديريت و برنامه ريزي در نظام هاي آموزشي :   پاييز و زمستان 1390 , دوره  4 , شماره  7 ; از صفحه 64 تا صفحه 84 .
عنوان مقاله:  رابطه بين جو سازماني مدارس و توانمندسازي دبيران: يک مطالعه موردي
نویسندگان:  شمس موركاني غلامرضا*
* دانشگاه شهيد بهشتي
چکیده: 

تحقيق حاضر به منظور بررسي رابطه بين جو سازماني و توانمندسازي دبيران دبيرستان هاي متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. بدين منظور 89 دبير از دبيرستان هاي شهر بجنورد به عنوان نمونه با روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب گرديد. براي اندازه گيري جو سازماني از پرسش نامه چهار مولفه اي هوي و سيبو و براي توانمندسازي از پرسش نامه هشت مولفه اي ژاف و اسکات استفاده به عمل آمد. روايي هر دو پرسش نامه به تاييد متخصصان رسيد و براي سنجش پايايي ابزارها از آلفاي کرونباخ استفاده شد که به ترتيب 0.78 و 0.88 به دست آمد. جهت تحليل داده ها، از آزمون هاي تحليل واريانس، ضريب همبستگي پيرسون، t و آزمون مربعات استفاده شد. نتايج نشان داد که بين جو سازماني مدارس و توانمندسازي دبيران ارتباط مثبت و قوي وجود دارد. بين جوهاي باز و متعهدانه مدارس و توانمندسازي دبيران رابطه معناداري وجود دارد و اين رابطه مستقيم است. بين جو غيرمتعهدانه مدارس و توانمندسازي دبيران رابطه معناداري وجود ندارد. بين جو بسته مدارس و توانمندسازي دبيران رابطه معناداري وجود دارد و اين رابطه مستقيم است.

 
كليد واژه: جو سازماني، توانمندسازي، جو مدرسه، دبير

لینک مقاله