آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

تحليل محتواي کتاب هاي دين و زندگي دوره دبيرستان بر اساس ميزان برخورداري آنها از مولفه هاي وحدت اسلامي

عنوان مقاله:  تحليل محتواي کتاب هاي دين و زندگي دوره دبيرستان بر اساس ميزان برخورداري آنها از مولفه هاي وحدت اسلامي )
 
 
نویسندگان:  شمشيري بابك, شاه سني شهرزاد
 
*
 
چکیده: 

چکيده فارسي:
هدف اين پژوهش بررسي و تجزيه و تحليل محتواي کتاب هاي دين و زندگي دوره دبيرستان بر اساس ميزان توجه به مولفه هاي وحدت اسلامي است. رويکرد اين پژوهش، رويکرد ترکيبي کمي و کيفي و ابزار اندازه گيري، اسنادي (مراجعه به کتاب هاي بينش ديني دوره دبيرستان) و روش جمع آوري داده ها روش تحليل محتوا است. يافته هاي به دست آمده در اين پژوهش، حکايت از اين دارند که مولفه هاي وحدت اسلامي در کتاب هاي دين و زندگي عبارتند از: اصول دين مشترک، فروع دين مشترک آداب و آيين هاي مشترک، اخلاق اسلامي و بالاخره تاريخ مشترک. در مجموع، يافته ها نشان مي دهند که تنها برخي مولفه هاي مربوط به وحدت اسلامي در کتاب هاي دين و زندگي دوره دبيرستان مطرح شده اند. پيشنهاد مي شود که کتاب هاي درسي دوره متوسطه از جهت برخورداري از مولفه هاي وحدت اسلامي مورد تجديد نظر قرار گيرند و بخش هايي جهت آشنايي بيشتر متربيان شيعه با مذاهب ديگر به کتاب هاي درسي اضافه شود
.

 

 

 
كليد واژه: كليدواژه فارسي: وحدت اسلامي، کتاب هاي دين و زندگي دوره دبيرستان، تحليل محتوا، جهان اسلام )