آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

تاثير شرکت در دوره هاي آموزش اقدام پژوهي بر مهارت هاي حرفه اي دبيران آموزش و پرورش

عنوان نشریه:   مديريت و برنامه ريزي در نظام هاي آموزشي :   پاييز و زمستان 1389 , دوره  3 , شماره  5 ; از صفحه 104 تا صفحه 125 .  
عنوان مقاله:  تاثير شرکت در دوره هاي آموزش اقدام پژوهي بر مهارت هاي حرفه اي دبيران آموزش و پرورش  
نویسندگان:  حسن مرادي نرگس*  
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران شمال  
چکیده: 

تحقيق حاضر به منظور بررسي اثرات شرکت در دوره اقدام پژوهي بر افزايش مهارت هاي حرفه اي دبيران منطقه يک شهر تهران در سال تحصيلي 87-86 صورت گرفته است. به همين منظور نظرات 224 نفر از معلمان و دبيران شرکت کننده در دوره اقدام پژوهي طي سال هاي 86-83 شاغل در مدارس منطقه يک آموزش و پرورش شهر تهران از طريق پرسشنامه محقق ساخته به صورت اتفاقي، جمع آوري و تجزيه و تحليل گرديد. پايايي پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفا کرونباخ برابر 87% بدست آمده است. روش پژوهش حاضر توصيفي-کاربردي است و جهت تجزيه و تحليل داده ها از شاخص هاي آمار توصيفي (محاسبه ميانگين، انحراف معيار، درصدها و نسبت ها) و آمار استنباطي (آزمون tتک گروهي، تحليل واريانس و آزمون تعقيبي شفه) استفاده شده است. مهم ترين يافته پژوهش حاضر نشان مي دهد که اثرات دوره بر افزايش مهارت هاي پرورشي (با ميانگين 85.4) و مهارت هاي آموزشي (ميانگين 84.6) بسيار موثر بوده است و بيشترين تاثير آموزشي و پرورشي را در بين معلمان با سابقه کاري بين ده تا بيست سال دارد. همچنين معلماني که در رشته تحصيلي علوم پايه تحصيل کرده اند، اثربخشي دوره ها را نسبت به معلمان ساير رشته هاي تحصيلي (علوم انساني، فني و مهندسي و ساير رشته ها) بيشتر ارزيابي نموده اند.

 
كليد واژه: اقدام پژوهي، آموزش معلمان، ارزيابي آموزش  

لینک مقاله