آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

بررسي وضع موجود توانايي و صلاحيت هاي معلمان از ديدگاه دانش آموزان و مقايسه با وضع مطلوب از ديدگاه صاحب نظران در درس فيزيک سال چهارم دبيرستان

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   بهار 1393 , دوره  11 , شماره  13 (پياپي 40) ; از صفحه 129 تا صفحه 138 .
 
عنوان مقاله:  بررسي وضع موجود توانايي و صلاحيت هاي معلمان از ديدگاه دانش آموزان و مقايسه با وضع مطلوب از ديدگاه صاحب نظران در درس فيزيک سال چهارم دبيرستان
نویسندگان:  جليلي مهسا*, نيك فرجام حسين
شهرستان هاي استان تهران

چکیده: 

هدف اين پژوهش بررسي توانايي و صلاحيت هاي معلمان از ديدگاه دانش آموزان در وضع موجود و مقايسه آن با وضع مطلوب ازديدگاه صاحب نظران، در درس فيزيک و آزمايشگاه دوره متوسطه شهرستان قدس سال تحصيلي 91 ـ 90 است. اين پژوهش از نوع کاربردي و در آن از روش توصيفي زمينه ياب استفاده شده است. جامعه آماري آن، دانش آموز سال چهارم رشته رياضي و تجربي در قالب 15 دبيرستان شهر قدس است که با استفاده از جدول اعداد تصادفي n=280 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و همچنين از 35 نفر صاحب نظران علوم تربيتي در مورد صلاحيت هاي مطلوب معلمان، نظرخواهي به عمل آمد. ابزار پژوهش پرسشنامه محققق ساخته است که روايي آن توسط اساتيد علوم تربيتي تعيين و پايايي آن از طريق فرمول آلفاي کرونباخ (درصد (n=89 به دست آمده است. جهت تجزيه تحليل داده ها از نرم افزار spss و از آزمون مقايسه ميانگين هاي مستقل و آزمون مقايسه يك ميانگين با عدد ثابت استفاده شده است. تجزيه و تحليل آماري نشان مي دهد که با توجه به اين كه سطح معناداري محاسبه شده از 0.01 كوچكتر است، بنابراين بين وضعيت موجود توانمندي معلمان با وضعيت مطلوب توانمندي آنان تفاوت معناداري مشاهده گرديده است. لذا مي توان اظهار داشت كه وضعيت موجود توانمندي معلمان در 3 بعد شناختي، مهارتي و نگرشي در حد مطلوب نيست.

كليد واژه: بعدشناختي، بعد مهارتي، بعد نگرشي، تدريس، صلاحيت هاي معلمان

لینک مقاله