آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

بررسي مولفه هاي مورد نياز معلمان جهت کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در فرايند برنامه ريزي درسي مدارس

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   پاييز 1391 , دوره  9 , شماره  34 ; از صفحه 42 تا صفحه 59 .
عنوان مقاله:  بررسي مولفه هاي مورد نياز معلمان جهت کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در فرايند برنامه ريزي درسي مدارس
نویسندگان:  سبحاني نژاد مهدي, ملازهي اسما*

چکیده:

رايانه ها و فناوري هاي مرتبط، با پتانسيل تغيير دهنده بالقوه خود، آموزش و در پي آن نقش معلم را دچار دگرگوني کرده اند. توانايي کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در تدريس، نياز به دانش کافي و مهارت در کاربست موفقيت آميز آن دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسي مولفه هاي کاربست فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) توسط معلمان، در فرايند برنامه ريزي درسي مدارس است. روش مورد استفاده در انجام اين پژوهش، توصيفي از نوع تحليل - اسنادي است و جامعه آن را کليه اسناد مربوط به موضوع، شامل نوشتاري (کتاب ها، مقالات و...) و غيرنوشتاري (سايت ها) در بر مي گيرد. از جامعه فوق، نمونه ها به صورت هدفمند و با توجه به سوالات پژوهش انتخاب شده اند. ابزار گردآوري، فرم هاي فيش برداري و روش مورد استفاده براي تحليل داده ها نيز کيفي بوده است. بر اساس بررسي هاي انجام شده در سوابق نظري و پژوهشي، مهمترين مولفه هاي دانشي و مهارتي جهت کاربست ICT توسط معلمان، بنابر اظهارات صاحب نظران بين المللي، تهيه شد. سپس جهت تبيين مولفه هاي دانش و مهارت مقدماتي و دانش و مهارت تخصصي کاربست ICT توسط معلم در زمينه؛ طراحي و تدوين برنامه هاي درسي، اجراي برنامه درسي و تدريس و نيز ارزشيابي برنامه درسي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، مورد استفاده قرار گرفت.

كليد واژه: چارچوب نظري، فناوري اطلاعات و ارتباطات، معلم، برنامه ريزي درسي مدارس

لینک مقاله