آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

ارزيابي ابعاد برنامه توسعه حرفه اي دبيران در زمينه نانو فناوري از ديدگاه دبيران شهر اصفهان

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   تابستان 1393 , دوره  11 , شماره 14 (پياپي 41) ; از صفحه 23 تا صفحه 33 .
عنوان مقاله:  ارزيابي ابعاد برنامه توسعه حرفه اي دبيران در زمينه نانو فناوري از ديدگاه دبيران شهر اصفهان
نویسندگان:  زارعي شمس آبادي مليحه*, نجفي پيام, سعادتمند زهره, يارمحمديان محمدحسين
* واحد خوارسگان (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارزيابي توسعه حرفه اي معلمان در زمينه فناوري نانو در شهر اصفهان اجرا شد. روش پژوهش حاضر از نوع پژوهش هاي توصيفي - پيمايشي است که به ارزيابي توسعه حرفه اي معلمان در زمينه فناوري نانو مي پردازد. جامعه آماري را دبيران شهر اصفهان تشکيل داده که تعداد آنها 4379 نفر است. با روش نمونه گيري، طبقه اي متناسب با حجم (بر حسب تعداد معلمان در نواحي 6 گانه شهر اصفهان) و با استفاده از فرمول کوکران 354 نفر انتخاب گرديد و به منظور جمع آوري داده هاي پژوهش در بين آنان پرسشنامه محقق ساخته ارزيابي توسعه حرفه اي معلمان در زمينه فناوري نانو با 4 بعد توزيع شد. اعتبار پرسشنامه براي کليه ابعاد ارزيابي توسعه حرفه اي معلمان در زمينه فناوري نانو از طريق آلفاي کرونباخ 0.82 به دست آمد. پس از جمع آوري در مرحله اول گويه هاي 4 بعد توسعه حرفه اي مربوط به هدف، محتوا، روش و ارزشيابي شناسايي گرديد. در مرحله دوم سوالات پرسشنامه تهيه و اجرا شدند. داده هاي حاصل از پرسشنامه هاي پژوهش استخراج گرديد و اين داده ها با استفاده از t تک متغيره، آزمون فريدمن و تحليل واريانس چند راهه و با استفاده از نرم افزار spss 19تحليل شد. يافته هاي به دست آمده از تحليل هاي آماري به شرح زير است. همه گويه هاي مربوط به ابعاد چهارگانه هدف، محتوي، روش و ارزشيابي، بالاتر از حد متوسط (ميانگين فرضي 3) برآورد شدند. ويژگي هاي برنامه درسي در جهت توسعه حرفه اي معلمان در زمينه نانو برحسب ميزان تحصيلات تفاوت معناداري را نشان داد، ولي بر حسب متغير رشته تحصيلي و جنسيت بين نظرات پاسخ گويان تفاوت معناداري مشاهده نشد.

كليد واژه: نانو، توسعه حرفه اي، فناوري نانو

لینک مقاله