آموزش معلمان آموزش معلمان

«برگشت

اثربخشي آموزش مديريت خشم و حل مساله بر سلامت روان و سبک هاي تربيتي مربيان پيش دبستاني

 

عنوان نشریه:   روانشناسي مدرسه :   زمستان 1392 , دوره  2 , شماره  4 (پياپي 8) ; از صفحه 98 تا صفحه 117 .
عنوان مقاله:  اثربخشي آموزش مديريت خشم و حل مساله بر سلامت روان و سبک هاي تربيتي مربيان پيش دبستاني
نویسندگان:  شكوهي‌ يكتا محسن*, اكبري زردخانه سعيد, شاه محمدي خديجه
دانشگاه تهران

چکیده: 

هدف تحقيق حاضر بررسي اثربخشي آموزش کنترل خشم و حل مساله بر سلامت روان و سبک هاي تربيتي مربيان پيش دبستاني بود. نمونه گيري به صورت غيرتصادفي بود. گروه نمونه شامل 32 نفر از مربيان زن مراکز پيش دبستاني شهر تهران بودند. مطالعه حاضر از نوع شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون تک گروهي است. پس از اعلام آمادگي مربيان براي شرکت در پژوهش، کارگاه هاي آموزشي، هفته اي يک بار در بيست و يک جلسه دو ساعته برگزار شد. بسته مداخلاتي مورد استفاده شامل دو بخش آموزش حل مساله و آموزش مديريت خشم بود. ابزارهاي سنجش نيز عبارت بودند از: پرسش نامه سلامت رواني - 28، سياهه خشم حالت - صفت و مقياس روش هاي تربيتي معلمان، قبل از شروع و بعد از اتمام دوره آموزش، مربيان پرسش نامه هاي مذکور را تکميل کردند. تحليل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گرفت. يافته ها نشان داد که شرکت مربيان در کارگاه ها، به افزايش حل مساله، کاهش پرخاشگري، افسردگي، اضطراب و استرس آنان منجر شده است و هر دو ميانگين بهزيستي و درماندگي روان شناختي در مرحله پيش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار داشتند؛ ولي خرده مقياس هاي خلق و خوي خشمگينانه، کنترل خشم دروني و بيروني بين دو مرحله تفاوت معنادار نشان ندادند. يافته ها مبين آن است که اين مداخلات نسبتا ثمربخش بوده است، هر چند که تغيير ويژگي هاي شخصيتي پايدار نيازمند برنامه هاي طولاني مدت و پيگيري هاي - مداوم تر است.

كليد واژه: کنترل خشم، روش حل مساله، سلامت رواني، روش هاي تربيتي

لینک مقاله