برنامه درسی برنامه درسی

«برگشت

طراحي الگوي برنامه درسي فناوري اطلاعات و ارتباطات و تاثير آن بر عملکرد شناختي، عاطفي و مهارتي دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   بهار و تابستان 1390 , دوره  8, شماره  29-28 ; از صفحه 16 تا صفحه 25 .
عنوان مقاله:  طراحي الگوي برنامه درسي فناوري اطلاعات و ارتباطات و تاثير آن بر عملکرد شناختي، عاطفي و مهارتي دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران
نویسندگان:  غفاري خليل, كاظم پور اسماعيل*, حسيني مهر علي
گروه علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تنکابن

چکیده: 

هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير الگوي برنامه درسي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر عملکرد شناختي، عاطفي و مهارتي دانش آموزان مقطع متوسطه در حوزه فاوا بود. با توجه به ماهيت موضوع، روش اين پژوهش از دو بخش زمينه يابي و شبه آزمايشي از نوع طرح آزمون مقدماتي و نهايي با دو گروه آزمايش و گواه تشکيل شد. جامعه مورد مطالعه شامل کليه دانش آموزان (128934 نفر) و دبيران (12890 نفر) و متخصصان برنامه درسي و فاواي شهر تهران (60 نفر) در سال 1387 بود. حجم نمونه شامل 120 دانش آموز، 120 دبير و 60 متخصص فاوا و برنامه درسي با استفاده از شيوه نمونه گيري چندمرحله اي انتخاب شد. براي جمع آوري داده ها الف) از پرسشنامه 97 سوالي 5 گزينه اي در 10 مولفه مباني فلسفي، اجتماعي، روان شناختي، مفاهيم و اصطلاحات، حوزه دانش، توانش و نگرش، اصول انتخاب و سازماندهي در محتوا، شيوه هاي آموزش و تدريس و شيوه هاي ارزشيابي، ب) آموزش الگوي برنامه درسي فاوا بر روي دانش آموزان استفاده شد. براي تحليل داده ها از آمار توصيفي (فراواني، درصد، ميانگين) و آمار استنباطي (آزمون تحليل واريانس تک عاملي، آزمون تعقيبي توکي و آزمون tگروههاي مستقل) استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که بين ديدگاه دانش آموزان، دبيران و متخصصان در مباني فلسفي، اجتماعي، روان شناختي تفاوت وجود دارد. بين ديدگاه آنان در مفاهيم و اصطلاحات اساسي الگوي برنامه درسي فاوا، در دانش و مهارت اساسي و اصول انتخاب و سازماندهي محتوا تفاوت وجود دارد. بين ديدگاه سه گروه آزمودني در نگرش اساسي، شيوه آموزش و ارزشيابي تفاوت وجود ندارد. سطح مباني، مفاهيم و اصطلاحات، دانش، نگرش و مهارت دانش آموزاني که الگوي برنامه درسي فاوا را آموزش ديده اند به طور معناداري بالاتر است از دانش آموزاني که اين آموزش را دريافت نکرده اند.

كليد واژه: فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، الگوي برنامه درسي، عملکرد شناختي، عاطفي و مهارتي

لینک مقاله