برنامه درسی
شکاف نسلي و انتزاع ابعاد تربيت بين نسلي در قلمرو برنامه درسي: يک مطالعه کيفي
عنوان نشریه: رهيافتي نو در مديريت آموزشي : پاييز 1392 , دوره 4 , شماره 3 (پياپي 15) ; از صفحه 217 تا صفحه 247 |
عنوان مقاله: شکاف نسلي و انتزاع ابعاد تربيت بين نسلي در قلمرو برنامه درسي: يک مطالعه کيفي |
نویسندگان: افلاکي فرد حسين*,ميرشاه جعفري سيدابراهيم,سعادتمند زهره,كشتي آراي نرگس |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد خوراسگان |
چکیده: يکي از عمده ترين مولفه هاي اثر گذار در تحولات اجتماعي و فرهنگي دوران معاصر وجود "شکاف نسلي" است. پديده اي که خود در جريان تغييرات و دگرگوني هاي اجتماعي شکل گرفته است. ازجمله اين عوامل مي توان خانواده، مدرسه و جامعه را نام برد که نقش خود را به صورت جامعه پذيري ايفا کرده و باعث تحول و شکل گيري شخصيت و نظام ارزشي مسلط بر افکار و اعمال تک تک افراد جامعه در هر سني مي گردند. هدف اين مقاله بررسي موضوع شکاف نسلي و انتزاع ابعاد تربيت بين نسلي در قلمرو برنامه درسي بر اساس مطالعه متون و منابع مرتبط و مصاحبه با صاحب نظران جامعه شناسي و برنامه درسي بود. اين نوع مطالعه کيفي، تلفيقي از نوع پديدار شناسي و تحليل محتوا بود. جامعه آماري شامل متخصصين جامعه شناسي و برنامه درسي بودند و نمونه آماري شامل 15 نفر که با روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه بدون ساختار و هم چنين بررسي و مطالعه متون، تحقيقات و نظريه هاي مرتبط جمع آوري گرديد. شيوه تجزيه و تحليل داده ها، تحليل محتوا با رويکرد استقرائي بود. داده هاي پژوهش شامل متن مصاحبه ها و متون مرتبط به صورت واحدهاي معني تقسيم و سپس با فشرده سازي، خلاصه و با شيوه استقرائي طبقات اصلي در هشت بعد: ارزش هاي فردي و خانوادگي- اقتصادي- سياسي و اجتماعي- هنري- علمي و نظري- مذهبي- ملي و جهاني شدن انتزاع شدند که هريک حاوي طبقات فرعي مي باشد که به عنوان چارچوب مفهومي پيشنهادي از مولفه هاي تربيت بين نسلي تدوين گرديد. هم چنين بررسي تحقيقات و نظريه ها و ديدگاه هاي متخصصين حکايت از وجود پديده شکاف نسل ها دارد. |
كليد واژه: نسل، شکاف نسلي، تربيت بين نسلي، برنامه درسي |