برنامه درسی برنامه درسی

«برگشت

شناسايي مولفه هاي هويت ملي در برنامه هاي درسي بر اساس روش داده بنياد

عنوان نشریه:   نوآوري هاي آموزشي :   زمستان 1390 , دوره  10 , شماره  40 ; از صفحه 33 تا صفحه 56 .
عنوان مقاله:  شناسايي مولفه هاي هويت ملي در برنامه هاي درسي بر اساس روش داده بنياد
نویسندگان:  لقمان نيا مهدي*, خامسان احمد, آيتي محسن, خليفه مجتبي
دانشگاه آزد اسلامي، واحد چابهار

چکیده: 

هويت ملي يکي از مباحث مهم و برجسته در هر جامعه اي محسوب مي شود و داراي بيشترين اهميت و ضرورت به لحاظ وحدت و انسجام ملي است. با توجه به اين که نظام آموزش و پرورش بزرگ ترين نيرو و سرمايه انساني و ملي را دربر دارد، مي تواند در جهت تقويت و تعميق هويت ملي گام هاي اساسي و موثر بردارد. نتايج پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد که به هويت ملي در کتاب ها و برنامه هاي درسي توجه کافي نشده و از سوي ديگر، در کتاب ها، پايان نامه ها، مقاله ها و پژوهش هاي انجام شده از مولفه هاي واحدي براي بررسي هويت ملي استفاده نشده است. هدف اصلي پژوهش حاضر شناسايي مولفه هاي هويت ملي در برنامه هاي درسي بر اساس روش داده بنياد است. به اين منظور، 43 کتاب، 44 پايان نامه دکتري و کارشناسي ارشد، و متن مصاحبه با 9 صاحب نظر برجسته در زمينه هويت ملي به عنوان داده انتخاب شد و بر مبناي روش داده بنياد مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج تحقيق، 6 مولفه اصلي و 19 زيرمولفه را براي هويت ايراني استخراج و آن ها را در قالب مدل نظري بر مبناي روش داده بنياد ارائه نموده است. مولفه هاي اصلي هويت ملي در اين مدل عبارتند از سرزمين، زبان، فرهنگ، تاريخ، دين و نماد.

كليد واژه: هويت ملي، مولفه هاي هويت ملي، روش داده بنياد (نظريه مبنايي يا نظريه پردازي داده محور)، برنامه درسي

لینک مقاله