برنامه درسی برنامه درسی

«برگشت

شناسايي مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي و ارائه راهکارهايي براي رفع آن


عنوان مقاله:شناسايي مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي و ارائه راهکارهايي براي رفع آن

نویسندگان:  حيدري فائزه*, احمدي غلامعلي

دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، تهران ايران

چکیده

هدف پژوهش حاضر «شناسايي مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي از نظر کارشناسان و مديران برنامه ريزي درسي وزارت آموزش و پرورش» بوده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه کارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي نظري و فني حرفه اي (90 نفر) و مديران دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي (27نفر) بود. به دليل محدود بودن جامعه آماري نمونه گيري انجام نشد و کل جامعه به روش سرشماري مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه ساختار يافته بود. پرسشنامه شامل بررسي نظرات کارشناسان در مورد مشکلات فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي و راهکارهاي رفع اين مشکلات مي شد. مصاحبه ساختار يافته جهت سنجش نظر مديران به کار گرفته شد. روايي صوري و محتوايي پرسشنامه توسط 7 نفر از استادان برنامه ريزي درسي و 5 نفر ازکارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي مورد تاييد قرار گرفت. براي اندازه گيري پايايي پرسشنامه از آلفاي کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برابر a=0.88به دست آمد. براي تجزيه و تحليل سوالات پژوهش، آمار توصيفي، و آزمون مستقل براي مقايسه ميانگين کسب شده توسط کارشناسان نظري و فني ـ حرفه اي مورد استفاده قرار گرفت. مديران و کارشناسان دفتر برنامه ريزي و تاليف کتب درسي مهمترين مشکلات و موانع فرايند ارزشيابي برنامه هاي درسي را عدم انجام نيازسنجي، نداشتن مدارس تجربي، طولاني بودن فرايند ارزشيابي، عدم وجود استانداردهاي ارزشيابي، عدم حضور متخصصان ارزشيابي و برنامه ريزي در ترکيب شوراي برنامه ريزي، تاثير کنکور سراسري بر اجراي آزمايشي برنامه هاي دوره متوسطه، ناهماهنگي ميان نتايج ارزشيابي پاياني و تغيير برنامه ها و به کار نگرفتن نتايج ارزشيابي هاي انجام شده توسط افراد خارج از دفتر تاليف مي دانند.

كليد واژهارزشيابي، برنامه هاي درسي، کارشناسان، مديران، گروه هاي برنامه ريزي درسي

لینک مقاله