پرش به محتوا
جامعه تعلیمات اسلامی
مقالات علمی
رويکرد معنوي و برنامه ریزی درسي - برنامه درسی
ورود
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ه.ش.
ناوش
مقاله های علمی
مقاله های کاربردی
برنامه درسی
«برگشت
رويکرد معنوي و برنامه ریزی درسي
عنوان نشریه: پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیستم، دوره جدید، شماره 13 ، 1390
عنوان مقاله:
رويکرد معنوي و برنامه ریزی درسي
نویسندگان:
علی قاسم پور دهاقانی, احمد رضا نصر اصفهانی
چکیده
اگر چه پرورش همة ابعاد وجودي متربيان وظيفه نظامهاي تربيتي است، اما ارزيابي برنامههاي درسي نشان ميدهد که در نظامهاي آموزشي، صرفاً به بعد عقلاني فراگيران توجه ميشود و ساير ابعاد وجودي خصوصا بعد روحاني و معنوي مورد غفلت قرار ميگيرد. اين درحالي است که طبق نظر متخصصان، پرورش جنبههاي معنوي در متربي براي يافتن خويشتن خويش، امري فوري و حياتي است. برنامه درسي معنوي به معني پرورش جنبههاي معنوي انسان از طريق فرايند آموزش فقط مركب از زمينههاي موضوعي نيست، بلكه مبتني بر زمينههاي نمادي، زماني و جهاني قابل تامل است. اين نوع برنامه درسي خواهان نيل به سطوح عالي آگاهي، معنيدار كردن زندگي و درك رابطه با وجود متعالي و تاثيرگذار بر زندگي است. هدف اصلي این مقاله، تبيين بعد معنوي انسان و برنامه درسي معنوي و تعيين استلزامات براي انتخاب رويکرد معنوي در تعليم و تربيت است؛ لذا تلاش شده ضمن بحث از ماهيت معنويت و عوامل آن از ديدگاه صاحب نظران مختلف و نيز تشريح معنويت و نشانگرهاي آن از نظر قران، عناصر الگوي برنامه درسي معنوي به گونهاي تبیین شود كه با وضعیت و مباني دين اسلام سازگار باشد.
کلمات کلیدی
معنويت؛ برنامه درسي معنوي؛ برنامهريزي درسي و تعليم و تربيت
لینک مقاله