برنامه درسی برنامه درسی

«برگشت

جايگاه و كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسي دوره ابتدايي از نظر صاحبنظران و معلمان شهر تهران

عنوان نشریه:   نوآوري هاي آموزشي :   پاييز 1388 , دوره  8 , شماره  31 ; از صفحه 37 تا صفحه 52 .
عنوان مقاله:  جايگاه و كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسي دوره ابتدايي از نظر صاحبنظران و معلمان شهر تهران
نویسندگان:  ملکي حسن, گرمايي حسنعلي

چکیده: 

پژوهش حاضر به جايگاه و كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسي دوره ابتدايي از نظر معلمان و صاحبنظران برنامه ريزي درسي و تكنولوژي آموزشي شهر تهران مي پردازد كه هدف آن بررسي جايگاه و كاربرد فاوا در چهار بخش تعيين اهداف، تهيه و انتخاب محتوا، روش هاي ياددهي و يادگيري و فرايند ارزشيابي برنامه درسي دوره ابتدايي مي باشد.
اين پژوهش تحقيقي زمينه يابي به شمار مي آيد و براي انجام آن، 120 معلم مقطع ابتدايي شهر تهران به صورت نمونه گيري خوشه اي و 30 صاحبنظر برنامه ريزي درسي و تكنولوژي آموزشي از طريق نمونه گيري در دسترس، از دانشگاه هاي تهران و سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي انتخاب شدند و به پرسشنامه محقِق ساخته پاسخ داده اند. براي تعيين روايي پرسشنامه از روايي محتوايي و براي برآورد پايايي آن از آلفاي كرونباخ استفاده شده است. تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده از طريق آمار توصيفي (جدول توزيع فراواني، نمودار فراواني درصدي و فراواني درصدي تراكمي) انجام شده است.
نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه به كمك فاوا مي توان اهداف و محتواي متناسب با نيازها و علايق يادگيرندگان، نيازهاي جامعه و زندگي روزمره را تعيين و تهيه كرد. هم چنين فاوا امكان يادگيري انفرادي، استفاده از روش هاي فعال تدريس، انواع ارزشيابي ها، تجزيه و تحليل سوالات، وسايل، نتايج ارزشيابي و مقايسه پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدارس مختلف را به صورت علمي فراهم مي آورد. معلمان مي توانند به منظور بحث در مورد برنامه ها و محتواهاي درسي، از طريق فاوا با يكديگر ارتباط برقرار نمايند.

كليد واژه: فناوري اطلاعات و ارتباطات، برنامه درسي، دوره ابتدايي

لینک مقاله