برنامه درسی برنامه درسی

«برگشت

جايگاه اخلاق زيست محيطي در برنامه درسي دوره ابتدايي ايران

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   بهار 1392 , دوره  10 , شماره  9 (پياپي 36) ; از صفحه 51 تا صفحه 62 .
عنوان مقاله: جايگاه اخلاق زيست محيطي در برنامه درسي دوره ابتدايي ايران
نویسندگان: بيات طاهره,احمدي پروين*,پارسا عبداله
دانشگاه الزهرا، تهران، ايران

چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسي جايگاه اخلاق زيست محيطي در محتواي کتاب هاي درسي دوره ابتدايي به منظور بهبود محتواي کتاب هاي مورد نظر بوده است. روش تحقيق توصيفي است و با استفاده از تحليل محتوا به جمع آوري اطلاعات پرداخته است. مفاهيم مرتبط با اخلاق زيست محيطي، با توجه به سه حيطه شناختي، عاطفي، مهارتي در قالب ابعاد متن، تکليف، پرسش و تصوير مورد بررسي قرار گرفت. جامعه و نمونه آماري پژوهش، کتاب هاي فارسي (بخوانيم و بنويسيم)، علوم، تعليمات اجتماعي و هديه هاي آسماني دوره ابتدايي (22جلد کتاب) در سال تحصيلي 91 ـ90 بود. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که کل مفاهيم مرتبط با اخلاق زيست محيطي در اين کتاب ها، 535 واحد بوده که در بعد متن (36.45درصد)، تکليف (15.14درصد)، پرسش (25.6) و در قالب تصوير (22.8) ارائه شده است. همچنين از کل مفاهيم مرتبط با اخلاق زيست محيطي، 78 درصد به حيطه شناختي، 13 درصد به حيطه عاطفي و 9.7درصد به حيطه مهارتي اختصاص يافته است. در کتاب هاي درسي دوره ابتدايي به هدف هاي شناختي (سطح دانش) بيشتر توجه شده است و کمترين توجه مربوط به سطح مهارت است. بيشترين توجه به اخلاق زيست محيطي در کتاب هاي علوم دوره ابتدايي تعلق دارد و کمترين توجه در کتاب هديه هاي آسمان دوره ابتدايي صورت گرفته است.

كليد واژه: اخلاق زيست محيطي، دوره ابتدايي، کتاب هاي درسي، محتواي برنامه درسي

لینک مقاله