برنامه درسی برنامه درسی

«برگشت

تحليل محتواي کتاب هاي درسي بخوانيم و بنويسيم و هديه هاي آسمان دوره ابتدايي بر اساس معيارهاي برنامه درسي «فلسفه براي کودکان»

عنوان نشریه:   تفكر و كودك :   بهار و تابستان 1391 , دوره  3 , شماره  1 ; از صفحه 69 تا صفحه 89
عنوان مقاله:  تحليل محتواي کتاب هاي درسي بخوانيم و بنويسيم و هديه هاي آسمان دوره ابتدايي بر اساس معيارهاي برنامه درسي «فلسفه براي کودکان»
نویسندگان:  مرعشي سيدمنصور*, هاشمي سيدجلال, مقيمي گسك اعظم
* دانشگاه شهيد چمران اهواز

چکیده:

هدف پژوهش حاضر تحليل محتواي کتاب هاي درسي بخوانيم و بنويسيم و هديه هاي آسمان دوره ابتدايي در سال تحصيلي 1389 - 1390، از منظر توجه به مقوله هاي آموزش فلسفه به کودکان، است. روش پژوهش تحليل محتوا بود و با استفاده از چک ليستي از معيارهاي برنامه آموزش فلسفه به کودکان، که شامل سه مفهوم (استدلال، مفهوم سازي، و قضاوت) و دوازده زيرمولفه است، داده ها جمع آوري شد. جامعه آماري شامل کتاب هاي بخوانيم و بنويسيم و هديه هاي آسمان دوره ابتدايي بود که جمعا چهارده جلد کتاب بودند. نمونه آماري نيز کل جامعه در نظر گرفته شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش آمار توصيفي استفاده شد. در همه کتاب هاي مورد تحليل، 986 مولفه مربوط به مفاهيم تفکر فلسفي شناسايي شد. نتايج نشان دهنده آن بود که در کتب درسي مورد بررسي مقوله استدلال بيش ترين ميزان فراواني ها را به خود اختصاص داده بود و کم ترين توجه به مقوله قضاوت شده بود. همچنين در بين کتب درسي مورد بررسي، کتاب هاي درسي بخوانيم و بنويسيم بيش تر از هديه هاي آسمان به مقوله هاي تفکر فلسفي توجه کرده اند.

كليد واژه: فلسفه براي کودکان، تحليل محتوا، کتاب درسي، دوره ابتدايي، تفکر فلسفي

لینک مقاله