برنامه درسی برنامه درسی

«برگشت

بررسي مقايسه اي ديدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوين به لحاظ نارسايي هاي آموزش و تربيت شهروندي در برنامه درسي دوره راهنمايي تحصيلي

عنوان نشریه:   رهيافتي نو در مديريت آموزشي :   پاييز 1388 , دوره  2 , شماره  5 ; از صفحه 25 تا صفحه 56
عنوان مقاله: بررسي مقايسه اي ديدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوين به لحاظ نارسايي هاي آموزش و تربيت شهروندي در برنامه درسي دوره راهنمايي تحصيلي
نویسندگان: سيف نراقي مريم,نادري عزت اله,شريعتمداري علي,حسيني مهر علي*
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده: 

هدف اين پژوهش بررسي مقايسه اي نارسايي هاي آموزش و تربيت شهروندي در برنامه درسي دوره راهنمايي تحصيلي از ديدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوين است. اين پژوهش از نظر مقصد و هدف، از نوع پژوهش هاي کاربردي و از نظر شيوه اجرا، روش پژوهش زمينه اي را بكار برده است. جامعه و نمونه آماري پژوهش شامل دو گروه آزمودني با جزييات زير مي باشد: كارشناسان برنامه ريزي و آموزش مقطع راهنمايي آموزش و پرورش شهر قزوين و اساتيدي كه در سطح دانشگاههاي قزوين دروس تحليل محتوا، ارزيابي كتاب ها و برنامه ريزي درسي را تدريس مي كنند كه مجموع اين دو گروه با عنوان كارشناس 30 نفر بوده است.
معلمان مقطع راهنمايي تحصيلي شهرستان قزوين (اعم از زن يا مرد) كه تعداد آن ها در مدارس مقطع راهنمايي بر اساس آمار ارايه شده، 2727 نفر بوده و با بهره گيري از فرمول نمونه گيري تعداد 241 نفر از آن ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از معلمان دوره راهنمايي تحصيلي به روش تصادفي طبقه اي، حجم نمونه مورد نظر انتخاب شد. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه محقق ساخته اي حاوي 80 سوال بود كه پس از احراز روايي و پايايي مورد قبول، به وسيله پژوهشگر تهيه و بين اعضاي گروه نمونه توزيع گرديد، داده هاي گردآوري شده با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي (خي دو) و به كمك نرم افزار  SPSS(ويرايش 17) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتيجه كلي پژوهش نشان داد که: بين ديدگاه معلمان و كارشناسان، به لحاظ نارسايي ابعاد تربيت شهروندي (اجتماعي، فردي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي) در برنامه درسي دوره راهنمايي تحصيلي، تفاوت معنادار آماري وجود دارد. اگر چه بر اساس نتايج بدست آمده، هر دو گروه آزمودني بر اين باور بودند كه برنامه درسي فعلي دوره راهنمايي تحصيلي پيرامون آموزش ابعاد تربيت شهروندي داراي كمبودها و نارسايي هايي است و از اين رو آسيب پذير است، اما از ديدگاه كارشناسان، اين نارسايي بسيار بيش تر بوده است.

كليد واژه: آموزش شهروندي، برنامه درسي، نارسايي تربيت شهروندي

لینک مقاله