یاددهی یاددهی

«برگشت

نقش راهبردهاي شناختي و فراشناختي در انگيزه پيشرفت فراگيران نظام آموزشي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات

عنوان نشریه:   پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) :   بهار 1389 , دوره  7 , شماره  25 ; از صفحه 21 تا صفحه 38 .
عنوان مقاله:  نقش راهبردهاي شناختي و فراشناختي در انگيزه پيشرفت فراگيران نظام آموزشي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات
نویسندگان:  ملكيان فرامرز, نريماني مريم, صاحب جمعي ساغر

چکیده: 

اين مقاله بر اساس پژوهشي که به منظور بررسي نقش راهبردهاي شناختي و فراشناختي در انگيزه پيشرفت فراگيران نظام آموزشي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات از ديدگاه متخصصان انجام گرفته، تدوين شده است. روش تحقيق توصيفي و از نوع پيمايشي است. از تعداد 70 نفر متخصصان (برنامه ريزي درسي، فناوري آموزشي، آموزش الکترونيکي) دانشگاههاي تهران (شهيد بهشتي، علامه طباطبايي، تربيت مدرس، تربيت معلم، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات تهران) 58 نفر به شيوه نمونه گيري طبقه اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است با 46 گويه و پايايي آن از طريق ضريب آلفاي کرونباخ 0.85 محاسبه گرديد. داده هاي جمع آوري شده از طريق نرم افزار SPSS مورد بررسي قرار گرفت. براي پاسخگويي به سوالات پژوهش از آمار توصيفي و آزمون خي دو، آزمون آناليز واريانس (F فيشر)، آزمون دانکن و t دو نمونه اي استفاده شد. يافته هاي حاصل از پژوهش نشان داد که از بين راهبردهاي شناختي راهبرد تکرار و مرور و بسط و گسترش معنايي و سازماندهي هر کدام به ترتيب داراي نقش خيلي زياد، خيلي زياد و زياد هستند و راهبرد بسط و گسترش معنايي بيشترين نقش را در انگيزه پيشرفت فراگيران دارد. و از بين راهبردهاي فراشناختي، راهبرد برنامه ريزي، کنترل و نظارت و نظم دهي هر کدام به ترتيب داراي نقش زياد، خيلي زياد و زياد هستند که راهبرد کنترل و نظارت بيشترين نقش را در انگيزه پيشرفت فراگيران دارند و تفاوت معناداري بين نقش هاي راهبردهاي شناختي و فراشناختي وجود ندارد.

كليد واژه: راهبردهاي شناختي، راهبردهاي فراشناختي، انگيزه پيشرفت، فناوري اطلاعات و ارتباطات، نظام آموزشي

لینک مقاله