شیوه نامه شیوه نامه

 

شیوه نامه ساختار باشگاه خبرنگاران دانش آموزی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی

مقدمه

  از آنجا که جامعه تعلیمات اسلامی در پیشبرد هدفهای والای خود ، اقدام به راه اندازی پرتال علمی، خبری ویژه مدارس به          آدرس(www.jte.ir) نموده است و بستر مناسبی برای انتقال اطلاعات و رویدادهای مدارس و تبادل علمی فراهم گردیده است، لازم و ضروری است که مسئولین ذیربط مدارس با سازماندهی دانش آموزان زیر پوشش و استفاده از توانمندیهای بالای         دانش آموزان در عرصه های فناوری رایج طبق شیوه نامه فوق اقدام به تاسیس باشگاه خبرنگاران دانش آموزی نمایند.

اهداف تاسیس باشگاه خبرنگاران دانش آموزی

1- مستند سازی رویدادها و فعالیتهای علمی مدارس

2- پیاده سازی سخنرانی های علمی برای تقویت مهارت گوش دادن دانش آموزان

3- مصورسازی و آرشیوبندی فعالیتهای مدارس توسط دانش آموزان

4-  انتقال خبرهای مرتبط جهانی در موضوعات جهش علمی وهویت اسلامی

5-  فعالسازی مصاحبه با مفاخر و شخصیتهای علمی ومذهبی کشور

6-  پرورش فعالیتهای گروهی دانش آموزان

فعالیتهای گام به گام مدارس

1-معرفی ساختار مدارس بر اساس الگوی پیشنهادی:

تشکیل باشگاه خبرنگاران دانش آموزی با همکاری مربی پرورشی مدرسه، دبیران ادبیات، هنر و در نهایت مدیر مدرسه طبق ساختار تشکیلاتی زیر ترسیم می گردد:

 
   

 

     
     
 
   

در اینجا به شرح وظایف هرکدام از این نقشها که در ساختار تشکیلاتی بالا معین گردیده می پردازیم:

صاحب امتیاز (ناشر):مدیر مدرسه می تواند صاحب این نقش مهم باشد چرا که او مسئول نهایی بارگذاری اطلاعات و آخرین شخصی که ویراستاری نهایی را انجام می دهد و اجازه نشر و بارگذاری اطلاعات را در محیط وب صادر می نماید.

سر دبیر کل(معاون پرورشی مدرسه): معاون ناشر و مسئول مستقیم نشر کلیه خبرها و اطلاعات تولید شده را دارد و در مقابل مطالب انتشار یافته پاسخگو می باشد و نقطه نظرات و خط مشی را تعیین می نماید. (براساس تقویم اجرایی مدرسه)

مثال: گزارش پیشرفت تحصیلی از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی

دبیران اجرایی:متشکل از سردبیر(معلم هنر یا مسئول فناوری مدرسه) و دبیر دانش آموز بعنوان نماینده سردبیر که کلیه چرخه اجرایی، تحریریه به عهده آنها می باشد. هدایت بخشهای خبری، صفحه اول، چیدمان تیترها و عناوین خبری، انتخاب عکس، مشاوره با گروه فیلمبرداری و عکاسی و صفحه آرا و نظارت مستقیم به کلیه صفحات و بارگذاری اطلاعات را به عهده دارند.

دبیران صفحات میانی(معاون فیچر):این معاون که ترجیحا از مشارکت دبیران ادبیات و دانش آموزان مستعد با قدرت نگارشی بالا شناخته می شوند، مسئولیت کلیه مقالات، گزارشها،مصاحبه ها و صفحات فیچر(مقالات) را هدایت می کنند.

گروه اُپراتور:جمعی از دانش آموزان که مسئولیت تایپ و آرشیوبندی رایانه ای کلیه فایلهای طبقه بندی را طبق تاریخ و طبق موضوع بعهده دارند(بصورت فایلهای بازwordو عکسهای گزارشی با توضیح) و در صورت لزوم در اختیار دبیران اجرایی قرار می دهند.

گروه گزارش نویس:گروه دانش آموزی که مسئولیت نگارش گزارش را براساس نکات قید شده در ادامه این شیوه نامه بعهده دارند.

گروه عکاس و فیلمبردار:گروه دانش آموزی که زیر نظر دبیر هنر و دبیران اجرایی و بر اساس نکات قید شده در ادامه این شیوه نامه عکسهای مناسب را تصویربرداری می کنند و فیلمهای ضبط شده را در اختیار گروه گزارش نویس و دبیران اجرایی برای بارگذاری قرار می دهند.

گروه خبرنگار و مصاحبه گر:گروه دانش آموزی که همانند گروه گزارش نویس، براساس نکات قید شده در ادامه این شیوه نامه، تولید و نگارش خبر و مصاحبه را با موضوعات از پیش تعیین شده که توسط سردبیران مطرح می شود بعهده دارند.

گروه مونیتورینگ: اخبار مربوط به سایتها و شبکه های رسمی خبر و دیگر مدارس را بررسی و کنترل کرده و در اختیار سردبیران برای انتشار قرار می دهند. (برای به روز بودن صفحه مدارس پیشنهاد ایجاد صفحه اخبار مرتبط می شود)

گروه صفحه آرا: گروه دانش آموزی که براساس نکات قید شده در ادامه این شیوه نامه پاراگراف بندی، چیدمان عکس، جانمایی کادرهای خبری عکس مرتبط و حاشیه ها را با هماهنگی دبیران اجرایی بعهده دارند.

 2- برگزاری جلسات هماهنگی هفتگی باشگاه خبرنگاران دانش آموزی با شورای دبیران

3- بررسی تقویم اجرایی مدرسه بصورت هفتگی و طرح ریزی برنامه اقدامات برای تهیه گزارش، خبر، مصاحبه و تهیه عکس برای هفته آینده

4- بررسی اخبار، گزارشات، مصاحبه ها عکسها و کلیه مطالب شده توسط گروهها و امتیاز بندی و جواز انتشار در جلسه هماهنگی هفتگی

5- بررسی گروه مونیتورینگ ومقایسه تولیدات خبری با دیگر سایتهای معتبر و اخبار دیگر مدارس پرتال جهت ارتقاء اعضای باشگاه و کسب تجارب بیشتر

نکات اساسی و حرفه ای در تولید محتوا:

1-ویراستاری نهایی و بررسی دقیق مطالب، بازخوانی و تصحیح، ارزش گذاری و ارزیابی خبر، انتخاب تیترجذاب و مناسب برای اخبار و گزارش و انتخاب عکس تهیه شده توسط عکاسان و ارایه بعهده سردبیران و دبیران و در پایان ناشر می باشد.

2- رعایت قوانین مرتبط به آیین نگارش، بکارگیری نقطه، ویرگول (نشانه گذاری) تا شیوه نگارش ارقام واعداد را مورد توجه قرار دهید

3- خبر، گزارش، مصاحبه، مقاله و تفسیر را از هم به کمک مطالب زیر تشخیص دهید:

خبر بمعنای نقل ساده مسئله و پاسخ به پرسش که؟ کجا؟ چه؟ چرا؟ ولی در گزارش گزارشگر به تشریح مسئله می پردازد وبه پرسش چرا؟ چگونه؟ پاسخ می دهدو بطور کلی خبر، نقل رویداد است اما گزارش، تجزیه و تحلیل رویداد و بررسی ارتباط آن با حوادث دیگر و پیشینه تاریخی موضوع است .  همچنین مقاله دیدگاه صاحبان سایت، ولی گزارش دیدگاه و سیاست سایت را نمی رساند.

4- انتخاب تیتر بصورت خلاصه وموجز برای انتقال پیام متن به مخاطب

5- انتخاب مکمل تیتر: که با حروف کوچکتر در روی تیتر یا زیر تیتر نوشته می شود مانند:

رییس اداره کل آموزش وپرورش شهر تهران:

مدرسه مخاطب اصلی سند تحول است

5- انتخاب عکسهای مناسب با تیتر خبر و یا مرتبط با واقعه گزارش و تعیین اندازه عکس به جهت اهمیت موضوع و طراحی عکسهای تلفیقی مثل تغییر حالت چهره و یا گذر زمان مانند:

 

 

برگزاری گردهمایی روحانیون/مبلغات مدارس جامعه تعلیمات اسلامی

آیین آغاز احداث دبستان چهارده کلاسه جامعه تعلیمات اسلامی

6-در نگارش تیتر بیشتر از افعال ماضی ساده یا مضارع اخباری استفاده می شود، سایر زمانها مانند افعال مستقبل، ماضی بعید کاربردی ندارد.

7- در برخی موارد در میان سطرهای مطالب خبری طولانی، یک یا چند جمله که خلاصه ای از متن آورده می شود، سوتیتر نامیده می شود.

8- کوتاه نویسی و استفاده از پاراگرافهای کوتاه که مانند حلقه ای از یک زنجیر، مفهوم خاصی را منتقل می کند.

9- توجه به اصل وحدت خبر و جلوگیری از آوردن چند موضوع خبری در متن یک خبر

10-استفاده از زبان جدی و صریح و ساده نویسی و خودداری از استفاده الفاظ سنگین که فهم مطلب را مشکل می کند، تا بتواند تاثیر لازم را برخواننده خبر بگذارد.

11- خودداری از اظهار نظر و بیان عقیده شخصی، چراکه رسالت انتقال خبر است.

12- معرفی و شناساندن افراد که در خبرها اهمیت زیادی دارند و در درج آن باید سمتها و نام و نام خانوادگی افراد تعیین گردد و بار اول نام ونام خانوادگی و در بارهای بعد نام خانوادگی قید می شود.

13- استفاده از فعل معلوم که فاعل آن مشخص است و استفاده از فعل مجهول در جایی است که فاعل اهمیت زیاد ندارد

14-بیان سابقه رویداد در جایکه خواننده ذهنیت قبلی از آن رویداد ندارد.

15- در فرآیند تولید خبر دو سبک خبر نویسی مطرح است،یکی سبک هرم وارونه که در آن مهمترین قسمت خبر در پاراگراف ابتدایی خبر است و بتدریج تا پارا گراف پایانی از اهمیت موضوع کاسته می شود و دوم سبک تاریخی همراه با لید به حالت داستان گونه وقایع را به ترتیب وقوع می شمارد تا حادثه، حالت طبیعی خود را حفظ نماید.

16- استفاده از خبر چند رسانه ای در محیط وب که ترکیبی از متن، عکس ، کلیپ ویدیویی و اسلاید که بصورت لینک مرتبط پاراگراف را تشکیل می دهد و بهترین شیوه ارائه خبر در محیط وب می باشد.

17- اهمیت گزارش آنست که دروغ درآن جای ندارد و پرهیز از سوگیری و تبلیغ در گزارش در آن رغایت شود

18-طبقه بندی گزارش براساس موضوع :

الف)برگزاری مراسم ، مسابقات، موفقیتها و ...

ب) مکانهای جغرافیایی( اردوها، بازدیدها، امتحانات خارج از مدرسه)

ج) توصیفی (چکیده نویسی و یا مجمل نویسی از متن سخنرانیها)

د) گزارش تحقیقی، انتقادی و پیشنهادی از متن جلسات هم اندیشی

19- مراحل گزارش نویسی : ابتدا مشخص کردن موضوع و سوژه است و سپس روشن و برجسته ساختن اهداف گزارش و سپس جمع آوری اطلاعات و سابقه موضوع از طریق مصاحبه، آرشیو اخبار و کتابخانه و آماده سازی گزارش و برسی میدانی موضوع و پاسخگویی به چرا و چگونه در گزارش

20-اجرای گزارش عبارتند از مقدمه، محتوا (متن) و پایان بندی که در مقدمه می توان سوالهای مهم مطرح کرد  .

21-پرهیز از فراموشی در گزارش نویسی و استفاده از صوت و فیلمهای ضبط شده

22- مصاحبه را در محیطی آرام و آزادانه انجام دهید.

23- مصاحبه کننده خوب گوش دهد و افراد را تشویق به صحبت نماید. پس از شنیدن جملات طلایی به مصاحبه جهت دهد.

24- مصاحبه کننده از روش سوال و جواب پرهیز نماید.

25- سوالها و طرح موضوع مصاحبه با دقت طرح شود و تا حد امکان کوتاه، ساده و واضح طرح شود و در ابتدای مصاحبه حس اطمینان و اعتماد را در مصاحبه شونده ایجاد نماید.

مانند اینکه سوال شود: ((بنظر می رسد این طرح از ابتکارات شما باشد))

26- پس از ایجاد اطمینان در مصاحبه شونده می توان از سوالات انتقادی و حتی منفی سوال پرسیده شود.

27- یکی از بهترین تکنیکها در مصاحبه، خلاصه کردن است مانند اینگونه پرسشها:

((اجازه بدهید ببینم درست متوجه شدم، شما معتقید ... ))

28- سوال در مصاحبه به سه طریق است: اول بسته که با بله و خیر پاسخ داده می شود، دوم سوالات باز با پاسخهای طولانی و سوم سوالهای هدایت کننده که معمولا پس از سوالهای بسته مطرح می شود.

قابل توجه اعضای داوطلب باشگاه خبرنگاران نکات بالا در مورد همه اعضا عمومیت دارد و دانستن برای ایجاد بهترین محتواها لازم است.

در قسمتهای بعد این نسخه نکات دقیق تری ارائه خواهد گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت www.ketabac.com   مراجعه نمایید.