نشریات مدرسه نشریات مدرسه

«برگشت

بچه ها ، کامپوتر و اینترنت

دنیای امروز دنیای تلویزیون ، ماهواره ، کامپیوتر ، اینترنت و تلفن همراه است این تکنولوژی های جدید چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه می دهند که نمی توان از کنار آنها با بی تفاوتی گذشت بلکه باید با آنها به  روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده  حاصل آید همچنان که اثرات مثبت تکنولوژی های نوین در کیفیت زندگی ما غیر قابل انکار نیست در صورت عدم صحیح مدیریت نیز ممکن است تاثیرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیر قابل جبران باشد  کامپیوتر به عنوان یک منبع صحیح و قابل اعتماد برای بچه ها وبزرگسالان مطرح است ولی مسایلی در مورد استفاده  از آن وجود دارد که والدین را نگران می کند یکی از مهم ترین عوامل برای تعیین اثر مثبت یا منفی کامپیوتر مدت زمانی است که کودک یا نوجوان از آن  استفاده می کند و مساله دیگر نوع فعالیتهایی  است که با آنها درگیر است وقتی کودک برای مدت طولانی پای کامپیوتر می نشیند در سایر فعالیتهای  تحصیلی، ارتباطی و اجتمایی دچار عقب ماندگی ، رکود عملکرد اجتمایی وارتباطی ، گوشه گیری ، انزوا و غمگینی  می شود بازیهای خشن کامپیوتری کودکان و نوجوانان را مستعد مشکلات رفتاری و پرخاشگری می کند ولی اگر از برنامه صحیح آموزشی استفاده شود خلاقیت افزایش می یابد مثلا نرم افزارهای گرافیکی به دلیل خلق تصاویر سمبولیک می تواندبرای کودکان جالب باشد وقدرت خلاقیت او را افزایش دهند  و فرصتی برای اکتشاف و جستجوگری در اختیاراو قراردهند به شرط آنکه محتویات چیزهایی که کودک در کامپیوتر از آن استفاده کند معنا دار و متناسب با خانه و جامعه باشد بهتر است کودک درگیر فعالیتهایی شودکه به وی اجازه کنترل دهد. از کامپیوتر می توان  در کودکان و نوجوانانی  که دارای مشکل یادگیری هستند بهره زیادی برد به خصوص کودکانی که مشکلاتی در زمینه آموزش سنتی دارند مانند کودکان دچار مشکلات یاد گیری، توجه و تمرکز و مشکلات شنوایی

 به نکات زیر در مورد استفاده از کامپیوتر توجه کنید

- استفاده از کامپیوتر برای کودکان زیر 3سال توصیه نمی شود. بهتر است تا این سن کودک درگیر ارتباط نزدیک تر با والدین، جست وجوی محیط، شکوفا شدن استعدادها و بازی های مختلف باشد.

- فعالیت های کامپیوتری به شکلی تهیه شود که باعث خلاقیت و انگیزه کودک شود، به او فرصتی برای کشف کردن و تجربه محیط دهد، قدرت انتخاب دهد و توانایی تخیل، تصور، تفکر، تصمیم و حل مسئله را افزایش دهد

- در مدرسه  بهتر است استفاده از کامپیوتر به صورت کار گروهی درآید. در این  صورت  احتمال  مشارکت ، همکاری  و برقراری ارتباط بیشتر می شود
- بهتر است والدین  زمان هایی را اختصاص دهند تا همراه بچه ها به یک فعالیت مشترک کامپیوتری مشغول  باشند. این کار باعث می شود زمانی که کودک یا  نوجوان دربرنامه ای احساس شکست کرد از طرف والدین کمک شود و از طرفی نیز بر  کارهای  او نظارت می گردد. همچنین می توانند روی بازی ها و برنامه های  مختلف بحث و تبادل  نظرداشته  باشند و امکان یک  آموزش  دو طرفه به وجود آید  
- زمان استفاده از کامپیوتر محدود باشد. اگر کودک  در زمان های طولانی سرگرم بازی با کامپیوتر و پلی استیشن یا تماشای تلویزیون است، زمانی را برای بازی های گروهی نخواهد داشت و فرصت رشد مهارت اجتماعی و ارتباطی از او گرفته می شود.
- حتی الامکان سعی شود کامپیوتر با علائق و فعالیت های کودک ادغام شودتا اینکه فقط فعالیت وعلاقه اصلی او شود
- بهتر است کامپیوتر در اتاق او نباشد چون والدین نمی توانند روی آن کنترل و نظارت داشته باشند

فرهنگ استفاده از اینترنت

امروزه یکی از معضلاتی که شاید بسیاری از خانواده ها با آن روبرو هستند فرهنگ استفاده از اینترنت در عصر ارتباطات است. محتوای بد یکی از آسیب های اینترنت می باشد البته این تنها مشکل اینترنت نیست. هر کس در اینترنت ممکن است ناهنجاری‌هایی را دیده باشد که با فرهنگ خودش مغایر باشد ورود این ناهنجاریها می تواند نشان دهنده رسمی شدن این محتوای بد باشد همان طور که مزایای استفاده از اینترنت فراوان و گسترده است معایب استفاده از آن نیز بسیار گسترده است اینترنت بدترین ها را در اختیار ما می گذارد و این ما هستیم که نباید تنها گیرنده اطلاعات باشیم و باید در برابر آن منفعلانه عمل کنیم و در این راستا نیز کودکانمان را آموزش دهیم

 اختلال استفاده از اینترنت در کودکان چیست؟

اگرچه بازی کردن کودکان یک مسئله آشکار است، اما در حال کلی استفاده از فناوری می‌تواند یک مشکل بالقوه باشد. نتایج جدیدترین تحقیقات حاکی از آن است، کودکانی که به استفاده از وسایل الکترونیکی اعتیاد دارند، احتمالا از "اختلال استفاده از اینترنت" رنج می برند. روانشناسان می‌گویند اعتیاد به بازیهای ویدئویی و اینترنت با دیگر اعتیادها دارای ویژگی های مشترکی می باشند مثلا"اگر این گجت ها از آنها گرفته شود دچار اختلالات عاطفی ، عدم تمرکزو نشانه های ترک می شوند از دیگر اختلالات استفاده از اینترنت در کودکان می توان به کاهش تعاملات اجتمایی و مشکلات غذا خوردن اشاره نمود که به نفع دنیای مجازی که کودکان درآن سکونت دارند نادیده گرفته می شود همچنین استفاده بیش از حد از اینترنت در کودکان مبتلا به اختلالات وسواس غیر قابل کنترل، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در این کودکان گردد.

تاثیر ماهواره بر خانواده

ماهواره به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی و اثر گذار در فرهنگ جامعه در بین خانواده ها در حال رشد است رشدی که می توان آن را شبیه به اپیدمی بیماری دانست که حوادث تلخی را برای خانواده ها بوجود می آورد و دختران را بیش از پسران از لحاظ روحی وجسمی به سوی فساد و تباهی می کشاند. درست است که استفاده صحیح از آن توسط افراد متخصص و کارشناس می تواند در بدست آوردن نیازهای اطلاعاتی ،اقتصادی ،پژوهشی و ... کمک نماید اما ماهواره با جذبه خاصی که دارد بیشتر بین خانواده ها نفوذ و گسترس یافته است و متاسفانه خانواده ها نیز به استفاده اصولی از آن نا آگاهند و برخی از شبکه های مبتذل و مخرب نیز از همین فرصت استفاده نموده و در لباس خیر خواهی ولی با نقشه های شوم خود بنیان خانواده ها را هدف قرار داده اند و اثرات بسیار ویرانگری را بر شالوده خانوادها وارد می سازند رشد نا هنجاریها،انحرافات اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و... از جمله گسترس معضل بد حجابی در بین قشر جوانان نمونه هایی از این آفت و آسیب در جامعه محسوب می شود که با اصول و ارزش ها و اعتقادات ،فرهنگ و باورهای دینی ما در تضاد آشکار می باشند.لذا می توان گفت سر چشمه خیلی از طلاق ها و جدایی ها و اختلافات و درگیریهای خانوادگی در اجتماع ناشی از عامل ماهواره است.با کمال تاسف خانواده ها بدون اطلاع و توجه به اثر زیانبار ماهواره آن را بدون هیچ مقاومتی به حریم خصوصی شان وارد نموده و در نتیجه ناخواسته فرزندانشان را با ارزش ها و فرهنگ جامعه غربی آشنا می سازند فرهنگی که سراپا بی بند و باری و غفلت و دور شدن از مسیر انسانیت و غوطه ور شدن در باتلاق گمراهی و تباهی است. وقتی تماشای برنامه ای خاص مثل کشتی کج جزء فرهنگ عادی برخی خانواده ها شده است باید این نکته را بپذیریم که کودکان بیست برابر بیش از والدین از آن تاثیر می پذیرند وحال آنکه  آنان  درسنی قراردارند که زیربنای  تربیتی و شخصیتیشان ریخته می شود و ما آنها را با انواع برنامه ها و فیلم های مسموم رها می کنیم تا هر آنچه را که برای امیال خود بخواهند بدست آورند و در یک محیط نا سالم بزرگ شوند که واکنش آن برای آنها بسیار گران تمام خواهد شد . آیا به نظرتان رها نمودن فرزندان در چنین فضایی  کاری منطقی است؟ قضاوت در این باره را به عهده خودتان می گذاریم

خشونت و ابتذال بازی های مدرن با فرزندانمان چه می کند

بازی‌های خشن آثار مخرب روحی و جسمی در کودکان و نوجوانان بر جای می‌گذارند که با توجه به ظرافت فکر و ذهن‌شان جبران آن‌ها شاید برای همیشه ناممکن شود. بازیهای رایانه ای یکی از سرگرمی های کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است. این بازیهای مهیج و پرکشش ساعتها نوجوان و جوان ما را در مقابل صفحه نمایشگر میخکوب کرده او را از دنیای واقعیات به عالم تخیلات فرومی برد ودر این گیرو دار یا چیز اندکی به او می آموزدو یا چیزی را ازاو می گیرد، یا اینکه او را در تخیلات بی پایان به حال خود رها می کند دراین دنیای پرهیاهوی بازیهای رایانه ای، آنچه بیش از پیش اذهان را به خودش مشغول می کند ورود بازیهای رایانه ای خارجی با مفاهیم و محتوای آمریکایی-غربی به منظور ترویج بی بندوباری و زندگی به سبک غربی ها، آموزش و نحوه استفاده از مواد مخدر و تبلیغات ضد دینی در سطح جامعه و بین مخاطبان مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان با قیمتهای بسیار نازل است.دسترسی آسان و بدون کمترین نظارتی از سوی خانواده ها و مسئولان فرهنگی کشور بزرگ ترین آسیبی است که نسل جدید را مورد هجوم  و تهدید قرار می دهد

افراط در مصرف بازیهای رایانه ای مخرب است
متأسفانه در یک مقطع زمانی بازیهای رایانه ای خیلی بی در و پیکر وارد کشور شد و الان خوشبختانه از نظر علمی، کارهای پژوهشی زیادی در این خصوص انجام شده است. افراط در استفاده از این بازیها مخرب است و تأثیر سوء دارد.نحوه استفاده از بازیهای رایانه ای بین بچه ها و کاربران از نظر فیزیکی، محتوا، خشونت بازی و صدا و مسائل حاشیه ای که در متن این بازیها مثل خشونت و مسائل جنسی وجود دارد، متفاوت است  «این گونه بازیها باعث ضربه زدن به روحیه افرادی می شود که نه تنها از نظر سنی بلکه از نظر اعتقادی و دینی برای آنها خوب نیست و متأسفانه این بازی ها در اختیار مخاطبان قرار گرفته است

مضرات استفاده از تلفن همراه در بچه هاو

با فراگیر شدن استفاده از گوشی های تلفن همراه در سطح اقشار جامعه  ضمن مزایای فراوان این فناوری جدید می بایست به جنبه های منفی آن  به خصوص در کودکان توجه جدی داشت  از جمله معایب استفاده از تلفن همراه در کودکان می توان به کاهش خلاقیت ، آسیب های جسمانی ، مشکلات خواب ، اضطراب و استرس ، و ... اشاره نمود  که می تواند کودکان را به قربانیان تلفن همراه تبدیل نماید

راهکارهای مناسب در جهت کنترل  و نظارت صحیح  بر استفاده از تلفن همراه

اولین و مهمترین راهکار برای مصون ماندن کودکان از آسیب های تلفن همراه  این است که خانواده ها از ابتدا زیر بار خریداین وسیله  نروند و وعده خرید آن را به پایان دوره نوجوانی 18 سالگی به فرزندان بدهند و از او بخواهند تا وسیله دیگری را جایگزین  آن کند در مورد استفاده از تلفن همراه حتما توصیه های زیر را در نظر داشته باشید

1- زمان استفاده از آن را محدود کنید 2-  از فرزندتان بخواهید تلفن همراه خود را به مدرسه نبرد 3- نسبت به افرادی که کودک با او رابطه تلفنی دارد حتما نظارت داشته  باشید 4- سعی کنید با امکانات  گوشی  خود آشنا  شوید 5- دریافت و ارسال پیامک و بلوتوث  را به  فرزندانتان  آموزش دهید و از او بخواهید  مانند صحبت کرده با غریبه  باید در این کار محطاط  باشد  6 –  به فرزندانتان  بیاموزید همان قوانینی را که باید در ارتباطات واقعی رعایت کند مانند فحش ندادن  در استفاده از گوشی  همراه  نیز رعایت نماید  
والدین گرامی شما باغبان باغچه زندگی هستید پس در تربیت گلهای خوش بو و لطیف خود محطاطانه عمل کنید و با تربیت صحیح آمادگی های انحطاطی را در آنان نابود سازیم