نمایه فرهنگی جامعه تعلیمات اسلامی نمایه فرهنگی جامعه تعلیمات اسلامی

نمایه زیر، به عنوان گام نخست در تدوین راهبرد کلان فرهنگی - تربیتی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی برای دستیابی دانش آموزان به هویت اسلامی ، پیشنهاد می گردد و در ارتباط با آن ، نکات زیر حائز اهمیت است:

·         این نمایه ، بر پایه نگاهی جامع به ویژگیهای مطلوب فرهنگی –تربیتی فارغ التحصیلان  جامعه تعلیمات اسلامی  برای چهار دوره ابتدایی و متوسطه  طراحی شده است که              بر این اساس، وی شخصی صاحب « ادب » ،« بینش» و «مهارت» است و در بیان تعریفی دقیقتر از این سه مفهوم کلی، جزئیات مرتبط  به صورت موردی در ذیل هر عنوان آمده است.

·         در گام بعدی، توضیحاتی در بیان ماهیت و ضرورت هر مورد با ذکر مثالهای ذیربط         اضافه خواهد شد.

·         در طراحی آن، سعی بر آن بوده است تا جمیع ویژگیهای "حیات طیبه"لحاظ گردد. بنابراین در صورت تحدید امکانات و فرصتها ، لازم است متعاقباً ترتیب  اولویت امور تعیین گردد.و شاید در برخی موارد، تحویل مسئولیت آن به دوره های پیشین ارجاع و پیگیری آن از طریق ارتباطی نهادینه با اولیای محترم دانش آموز و اعضای خانواده، گزینه ای برتر باشد.

·         این نمایه تنها ناظر بر اهداف ( موضوعات ) فرآیند مورد نظر است و برای عملیاتی شدن آن،لازم است در سه اقدام تکمیلی ؛

-         روشهای برتر در ارتباط با هر یک از موارد

-          مسئولیت نهادی آن

-         و همچنین شیوه نظارت و ارزشیابی مستمر، در نمون برگهای شماره های یک و دو نظام برنامه ریزی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی  ازسوی مدارس تعیین و مشخص گردد.

1- ادب

    1-1 -  ادب در پیشگاه خداوند:

        - عبادت ( نماز ، روزه ، ترک معاصی و ...)

          - طهارت :

            - طهارت جسم ( غسل و ...)

            - طهارت مالی ( خمس ، زکات و انفاق و ...)

            - طهارت قلب ( از صفات رذیله ، حسد ، بخل و ...)

2-1- ادب در پیشگاه خلق خدا( حقوق و تکالیف):

                - پدر و مادر

            - برادران و خواهران

            - معلم و مربی

            - عموم جامعه:

                              - احکام عمومی ( اذن ، حریم ، غیبت ، تهمت ، تمسخر و ...)

                              - در ارتباط با جنس مخالف ( عفت ، حفظ نگاه و...)

2- بینش

        1-2-  بینش اسلامی :

                        1-1-2- جهانبینی اسلامی ( شیعی) :

                                        - اصول عقاید ( توحید ، نبوت ، معاد و ...)

                              - قرآن ( ترجمه و تفسیر با تاکید بر کلید واژه های قرآنی ، صراط ،  

                                    ملائکه ، شیطان و ...) ،مفاهیم ، معانی و حفظ

                              - اهل بیت علیهم السلام ( شناخت جایگاه، سیره عملی و ...)

                              - آخرالزمان و مهدویت ( غیبت ، انتظار و ...)

                              - حکومت اسلامی ( ماهیت ، ضرورت و ...)

                              - مقایسه اجمالی با سایر مکاتب و مذاهب ( مکاتب الحادی ، ادیان ، اهل تسنن و ...)

                                  - شبهات مطروحه ( تقابل علم و ایمان ، سنت و مدرنیته و ...)

                              2-1-2- شریعت اسلامی ( شیعی) :

- چیستی و چرایی شریعت ( فلسفه احکام)

-   ولایت و تشیع

  - ولایت فقیه

- شناخت منابع شریعت شیعی و مساله «تقلید»

- معرفی مراجع فعلی

2-2- بینش اجتماعی:

- هویت ملی ( ایران شناسی) :

- تاریخ و جغرافیای فرهنگی ایران

- مشاهیر علم و ادب و هنر

 

 

 

3-2- بینش سیاسی:

1-3-2- سیاست داخلی :

- تاریخ انقلاب و دفاع مقدس

- قانون اساسی

- تاریخچه جریانها و شخصیتهای سیاسی

2-3-2- سیاست خارجی:

- غرب و مکاتب آن

- مولفه های قدرت جهانی ( سازمان ها، پیمانها ، ابر شرکتها و ...)

- امپریالیسم ، استعمار و تاریخچه آن

- صهیونیزم و مساله فلسطین

3- مهارت

1-3-مدیریت نفس:

                  - تقویت عزم و اراده ( عبور از کسالت و رکود)

                  - توانایی خود ارزیابی

                  - نقد پذیری

                  - کنترل احساسات ( خشم ، هیجان و ...)

                        - گذشت:

                              - بخشش خطای دیگران

                              - مهار دور اندیشانه هوسهای گذرا

                              - ایثار و فداکاری

2-3- مدیریت تن ( بهداشت بدن) :

- شیوه صحیح راه رفتن، نشستن ، برخاستن و ...

- شیوه صحیح خوابیدن

- شیوه صحیح تغذیه

- شیوه صحیح مطالعه

3-3- مدیریت زمان :

        -شیوه صحیح برنامه ریزی (کوتاه ، میان مدت و بلند مدت )

         - پایبندی به برنامه

4-3- تفکر خلاق

       - آفرینشهای علمی فنی

      - آفرینشهای ادبی- هنری

 

 

 

 

5-3- مهارت های ارتباطی:

                        - خوب دیدن و خوب شنیدن

- سخنوری ( شیوایی ، ایجاز ، فنون مباحثه، منطق و ...؛ در گفته یا نوشته)

- خط و صدای خوش

- شیوه صحیح شوخی و مزاح

- شیوه صحیح بیان احساسات ( محبت ، رنجش ، عصبانیت و ...)

- دوستیابی و دوست داری

- کار در گروه و مدیریت گروه

- مهارت های هنری ( با تاکید بر یک هنر خاص، شعر ، نقاشی ، خطاطی و ...)

- مهارتهای ورزشی ( با تاکید بر یک ورزش خاص،فوتبال ، بستکبال ، پینگ پونگ و...)

6-3- مهارت های ویژه :

                - آمادگی دفاعی

            - کمکهای اولیه

            - امنیّت و ایمنی

7-3- مهارتهای عمومی:

                - قرائت قرآن ( با تاکید بر درست خواند) ، ( مفاهیم و معانی) و ( حفظ آیات قرآن کریم)

- زبان عربی ( با تاکید بر فهم قرآن کریم )

- زبان انگلیسی ( با تاکید بر توانایی مکالمه و ترجمه)

- رایانه ( تایپ ، پرینت ، اینترنت و...)

- آشنایی با فرآیندهای حقوقی ، اداری ، آموزشی ، کار آفرینی و...

 

                   کارگروه تخصصی معاونین تربیتی

شورای راهبری جامعه تعلیمات اسلامی

              اسفند 1392