نمایه فرهنگی جامعه تعلیمات اسلامی
نمایه زیر، به عنوان گام نخست در تدوین راهبرد کلان فرهنگی - تربیتی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی برای دستیابی دانش آموزان به هویت اسلامی ، پیشنهاد می گردد و در ارتباط با آن ، نکات زیر حائز اهمیت است:
· این نمایه ، بر پایه نگاهی جامع به ویژگیهای مطلوب فرهنگی –تربیتی فارغ التحصیلان جامعه تعلیمات اسلامی برای چهار دوره ابتدایی و متوسطه طراحی شده است که بر این اساس، وی شخصی صاحب « ادب » ،« بینش» و «مهارت» است و در بیان تعریفی دقیقتر از این سه مفهوم کلی، جزئیات مرتبط به صورت موردی در ذیل هر عنوان آمده است.
· در گام بعدی، توضیحاتی در بیان ماهیت و ضرورت هر مورد با ذکر مثالهای ذیربط اضافه خواهد شد.
· در طراحی آن، سعی بر آن بوده است تا جمیع ویژگیهای "حیات طیبه"لحاظ گردد. بنابراین در صورت تحدید امکانات و فرصتها ، لازم است متعاقباً ترتیب اولویت امور تعیین گردد.و شاید در برخی موارد، تحویل مسئولیت آن به دوره های پیشین ارجاع و پیگیری آن از طریق ارتباطی نهادینه با اولیای محترم دانش آموز و اعضای خانواده، گزینه ای برتر باشد.
· این نمایه تنها ناظر بر اهداف ( موضوعات ) فرآیند مورد نظر است و برای عملیاتی شدن آن،لازم است در سه اقدام تکمیلی ؛
- روشهای برتر در ارتباط با هر یک از موارد
- مسئولیت نهادی آن
- و همچنین شیوه نظارت و ارزشیابی مستمر، در نمون برگهای شماره های یک و دو نظام برنامه ریزی مدارس جامعه تعلیمات اسلامی ازسوی مدارس تعیین و مشخص گردد.
1- ادب
1-1 - ادب در پیشگاه خداوند:
- عبادت ( نماز ، روزه ، ترک معاصی و ...)
- طهارت :
- طهارت جسم ( غسل و ...)
- طهارت مالی ( خمس ، زکات و انفاق و ...)
- طهارت قلب ( از صفات رذیله ، حسد ، بخل و ...)
2-1- ادب در پیشگاه خلق خدا( حقوق و تکالیف):
- پدر و مادر
- برادران و خواهران
- معلم و مربی
- عموم جامعه:
- احکام عمومی ( اذن ، حریم ، غیبت ، تهمت ، تمسخر و ...)
- در ارتباط با جنس مخالف ( عفت ، حفظ نگاه و...)
2- بینش
1-2- بینش اسلامی :
1-1-2- جهانبینی اسلامی ( شیعی) :
- اصول عقاید ( توحید ، نبوت ، معاد و ...)
- قرآن ( ترجمه و تفسیر با تاکید بر کلید واژه های قرآنی ، صراط ،
ملائکه ، شیطان و ...) ،مفاهیم ، معانی و حفظ
- اهل بیت علیهم السلام ( شناخت جایگاه، سیره عملی و ...)
- آخرالزمان و مهدویت ( غیبت ، انتظار و ...)
- حکومت اسلامی ( ماهیت ، ضرورت و ...)
- مقایسه اجمالی با سایر مکاتب و مذاهب ( مکاتب الحادی ، ادیان ، اهل تسنن و ...)
- شبهات مطروحه ( تقابل علم و ایمان ، سنت و مدرنیته و ...)
2-1-2- شریعت اسلامی ( شیعی) :
- چیستی و چرایی شریعت ( فلسفه احکام)
- ولایت و تشیع
- ولایت فقیه
- شناخت منابع شریعت شیعی و مساله «تقلید»
- معرفی مراجع فعلی
2-2- بینش اجتماعی:
- هویت ملی ( ایران شناسی) :
- تاریخ و جغرافیای فرهنگی ایران
- مشاهیر علم و ادب و هنر
3-2- بینش سیاسی:
1-3-2- سیاست داخلی :
- تاریخ انقلاب و دفاع مقدس
- قانون اساسی
- تاریخچه جریانها و شخصیتهای سیاسی
2-3-2- سیاست خارجی:
- غرب و مکاتب آن
- مولفه های قدرت جهانی ( سازمان ها، پیمانها ، ابر شرکتها و ...)
- امپریالیسم ، استعمار و تاریخچه آن
- صهیونیزم و مساله فلسطین
3- مهارت
1-3-مدیریت نفس:
- تقویت عزم و اراده ( عبور از کسالت و رکود)
- توانایی خود ارزیابی
- نقد پذیری
- کنترل احساسات ( خشم ، هیجان و ...)
- گذشت:
- بخشش خطای دیگران
- مهار دور اندیشانه هوسهای گذرا
- ایثار و فداکاری
2-3- مدیریت تن ( بهداشت بدن) :
- شیوه صحیح راه رفتن، نشستن ، برخاستن و ...
- شیوه صحیح خوابیدن
- شیوه صحیح تغذیه
- شیوه صحیح مطالعه
3-3- مدیریت زمان :
-شیوه صحیح برنامه ریزی (کوتاه ، میان مدت و بلند مدت )
- پایبندی به برنامه
4-3- تفکر خلاق
- آفرینشهای علمی فنی
- آفرینشهای ادبی- هنری
5-3- مهارت های ارتباطی:
- خوب دیدن و خوب شنیدن
- سخنوری ( شیوایی ، ایجاز ، فنون مباحثه، منطق و ...؛ در گفته یا نوشته)
- خط و صدای خوش
- شیوه صحیح شوخی و مزاح
- شیوه صحیح بیان احساسات ( محبت ، رنجش ، عصبانیت و ...)
- دوستیابی و دوست داری
- کار در گروه و مدیریت گروه
- مهارت های هنری ( با تاکید بر یک هنر خاص، شعر ، نقاشی ، خطاطی و ...)
- مهارتهای ورزشی ( با تاکید بر یک ورزش خاص،فوتبال ، بستکبال ، پینگ پونگ و...)
6-3- مهارت های ویژه :
- آمادگی دفاعی
- کمکهای اولیه
- امنیّت و ایمنی
7-3- مهارتهای عمومی:
- قرائت قرآن ( با تاکید بر درست خواند) ، ( مفاهیم و معانی) و ( حفظ آیات قرآن کریم)
- زبان عربی ( با تاکید بر فهم قرآن کریم )
- زبان انگلیسی ( با تاکید بر توانایی مکالمه و ترجمه)
- رایانه ( تایپ ، پرینت ، اینترنت و...)
- آشنایی با فرآیندهای حقوقی ، اداری ، آموزشی ، کار آفرینی و...
کارگروه تخصصی معاونین تربیتی
شورای راهبری جامعه تعلیمات اسلامی
اسفند 1392